ABY BYŁO CZYŚCIEJ I BEZPIECZNIEJ |
|||||||||
Prawda, że pięknie prezentuje się Gmina Trzciana na powyższej fotografii ? Prawdziwie sielski krajobraz. Ale jeśli przyjrzymy się z bliska zaroślom, przydrożnym rowom, obejściom niektórych gospodarstw - czar pryśnie. Kiedyś, w latach
siedemdziesiątych, na wiosnę, w ramach akcji "Posesja" od domu do domu, od
zakładu pracy do zakładu chodziły grupy powoływane przez naczelnika gminy i komisyjnie
badały czy w otoczeniu jest porządek, czy gnojowica nie cieknie do potoków, czy nie ma
dzikich wysypisk śmieci itd. itd. Spisywano protokoły, dawano termin do usunięcia
usterek, grożono mandatami, a czasem nawet je wystawiano. Za rok sytuacja się
powtarzała. Ale na fali przemian politycznych, gospodarczych i społecznych przełomu lat
80-tych i 90-tych komisje przestały chodzić. Pozmieniały się władze, nastały czasy
wolności i swobody. Zmieniły się także formy oddziaływania na społeczeństwo.
Rozpoczęto coroczne akcje jesiennego "Sprzątania Świata". Śmiecili wszyscy -
sprzątała szkolna młodzież ! Ale wielu dorosłych zrozumiało wreszcie konieczność
troski o własne środowisko naturalne. Zaczęli sprzątać i upiększać otoczenie swoich
domów. Postawiono eleganckie budy dla psów. ogrodzono posesje, urządzono bardzo
pomysłowe i pięknie wyglądające ogrody, skalniaki; ba - powstawiano nawet lampy,
które nocą pięknie oświetlają domy i obiekty użyteczności publicznej.
Systematycznie są koszone trawniki, ulice są zamiatane, a przydrożne rowy czyszczone
przez zatrudnionych przez samorząd pracowników. Niestety nie wszędzie i nie wszyscy tak
zrobili. Wciąż straszą dzikie wysypiska śmieci, walące się rudery, porzucone w
przydrożnym rowie puszki po piwie i pety po napojach gazowanych. Kiedy przygrzeje
słońce, lepiej nie przechodzić koło niektórych domów, bo zapomniano w nich o
wywożeniu szamba, albo go w ogóle nie ma, a ścieki ciekną prosto do rowu. |
|||||||||
|
|||||||||
28 lutego 2006 roku, podczas swojej XXVII Sesji Rada Gminy w Trzcianie uchwaliła "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzciana" (Uchwała nr XXVII/149/06). Niebawem wejdzie ona w życie, co na mieszkańców i samorząd nałoży wiele nowych obowiązków. Oby tylko udało się je w pełni wyegzekwować. Oto pełna treść tego regulaminu: |
|||||||||
Na
podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.), w związku z art.
10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych
innych ustaw ( Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458), po zasięgnięciu opinii Powiatowego
Inspektora Sanitarnego - Rada Gminy Trzciana uchwala, co następuje : § 1. Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzciana określone są w "Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzciana" jako załącznik do uchwały. § 2. Bieżące prowadzenie kontroli w zakresie realizacji postanowień powyższego Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzciana powierza się Wójtowi Gminy Trzciana. § 3. Uchwała w wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego. § 4. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązująca Uchwała Nr XXIV/138/02 z dnia 19.02.2002 r. Rady Gminy Trzciana. Załącznik do Uchwały Nr XXVII/146/06 Rady Gminy Trzciana z dnia 28 lutego 2006 r. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzciana. (akt prawa miejscowego) I. Postanowienia ogólne. 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzciana, a w szczególności: a) Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości; b) Rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; c) Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego; d) Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów; e) Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe; f) Wymagania odnośnie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej; g) Wyznaczenie obszarów podlegającej obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania. 2. Ilekroć w niniejszych zasadach jest mowa o: 1) Nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych, 2) Odpadach komunalnych- rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, 3) Odpadach wielkogabarytowych- należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, 4) Odpadach ulegających biodegradacji- należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów np.: odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę, opakowania z papieru i tektury, części z drewna itp. 5) Odpadach zielonych- należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstająca w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych, 6) Odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, 7) Odpadach budowlanych- rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów i budów wymienionych w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, 8) Odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach, wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, a więc: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki. 9) Zbiornikach bezodpływowych- rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania. 10) Stacjach zlewnych - należy przez to rozumieć instalację i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy czyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia, 11) Nieruchomości - należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, 12) Właścicielu nieruchomości - należy przez to rozumieć też współwłaściciela, użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami, 13) Posiadaczu odpadów - rozumie się przez to każdego, kto faktycznie włada odpadami (wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną, z wyłączeniem prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów; domniema się, że władający powierzchnia ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na posiadłości, 14) Podmiot uprawniony (przewoźnik) - należy przez to rozumieć podmioty posiadające zezwolenie Wójta Gminy Trzciana na prowadzenie działalności polegającej na zbieraniu, transporcie, odzysku lub unieszkodliwianiu odpadów komunalnych. II. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku obowiązujące właściciela nieruchomości. 1. Właściciele nieruchomości oraz najemcy/ właściciele lokali/ zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości przez dbanie o należyty stan techniczny i sanitarno- porządkowy nieruchomości poprzez: a) Wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych (pojemniki, kontenery, worki na śmieci), oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. b) Dbałość o czystość na chodniku przyległym do nieruchomości, nie dopuszczając do jego zanieczyszczenia odpadami; c) Usuwanie z chodnika przyległego do nieruchomości śniegu, lodu, błota, śliskości, gołoledzi, zwisających sopli lodu na całej jego długości. Dojścia i dojazdy do obiektów budowlanych znajdujących się na terenie nieruchomości winny być odśnieżane w miarę potrzeb, jeżeli po nieruchomości poruszają się pojazdy lub osoby postronne. d) Niezwłoczne usuwanie dostarczonych na teren nieruchomości materiałów budowlanych i innych towarów utrudniających korzystanie z drogi, przejścia lub szpecących otoczenie; e) Formowanie na terenie nieruchomości drzew i krzewów w taki sposób, by nie zagrażały bezpieczeństwu ludzi i mienia; f) Usuwanie z miejsc powszechnie dostępnych (parkingi, ulice, place) porzuconych wraków samochodów, sprzętu domowego i innych przedmiotów zanieczyszczających i szpecących nieruchomość; g) Gromadzenie odpadów komunalnych w urządzeniach do tego celu przeznaczonych; h) Wyposażenie nieruchomości w szczelne zbiorniki bezodpływowe spełniające normy wynikające z prawa o ochronie środowiska, utrzymaniu czystości i porządku w gminie oraz prawa budowlanego w przypadku nieczystości ciekłych nieodprowadzanych do kanalizacji sanitarnej. Jeżeli jest to możliwe należy podłączyć nieruchomość do sieci kanalizacyjnej lub wyposażyć ją w przydomową oczyszczalnię ścieków; i) Oddzielne gromadzenie ścieków bytowych, gnojowicy i innych nawozów naturalnych i przechowywać w specjalnych szczelnych zbiornikach lub na płytach usytuowanych w odpowiedniej odległości od zabudowań i granic zagrody wiejskiej; zgodnie z wymaganiami prawa budowlanego, a przede wszystkim od studni, stanowiącej źródło zaopatrzenia w wodę dla ludzi i zwierząt. Obornik może być gromadzony, fermentowany i przechowywany w pomieszczeniach inwentarskich lub na płytach gnojowych ze ścianami bocznymi. Podłogi pomieszczeń inwentarskich i płyty gnojowe powinny być zabezpieczone przed przenikaniem wycieków do gruntu i zaopatrzone w instalacje odprowadzające wycieki do szczelnych zbiorników na gnojówkę i wodę gnojową. Nawozy naturalne oraz organiczne, stosowane na gruntach ornych muszą być przykryte lub wymieszane z glebą nie później niż następnego dnia po ich zastosowaniu. Obornik może być wywożony również w okresie późnej jesieni pod warunkiem, że będzie natychmiast przyorany. j) Prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów; k) Przekazanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przewoźnikowi uprawnionemu do odbioru, w terminach wyznaczonych harmonogramem; 2. Wykonanie obowiązków, o których mowa w ust.1, na terenie budowy należy do wykonawcy robót. 3. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi (właściciele nieruchomości, ustalają wewnętrzne zasady porządku zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu. 4. Utrzymywanie czystości i porządku na drogach należy do zarządcy drogi. 5. Przedsiębiorcy prowadzący publiczny transport osobowy na terenie Gminy obowiązani są utrzymywać czystość na przystankach, z których korzystają osoby przewożone tym transportem, a w szczególności: a) Usuwać odpady komunalne z przystanków, b) Usuwać śliskości na przystankach. 6.Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc: a) Na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzone są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub ziemi, b) Na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego celu przygotowanych i specjalnie oznaczonych. 7. Naprawy samochodów poza warsztatami na terenie nieruchomości są możliwe tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 8. Umieszczanie plakatów, ogłoszeń, nekrologów oraz reklam powinno odbywać się na urządzeniach do tego celu przeznaczonych ( tablice ogłoszeń ), 9. W celu zagospodarowania jak największej ilości surowców wtórnych zaleca się gromadzenie ich w specjalnie przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub workach. 10.W przypadku prowadzenia na nieruchomości działalności gospodarczej i powstawania odpadów innych niż komunalne należy stosować przepisy ustawy o odpadach. III. Rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i drogach publicznych oraz zasady ich rozmieszczania. 1.Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery lub worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości. Powyżej wymienione urządzenia właściciel nieruchomości powinien uwzględnić podpisując umowę z przewoźnikiem. 2. W przypadku braku podłączenia się do sieci kanalizacyjnej lub oczyszczalni przydomowej właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie zbiornika nie było konieczne częściej niż 1 raz w tygodniu. Nie można dopuszczać do przepełnienia zbiornika. Przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców tak, aby zapewnić stopień ich oczyszczenia określonego w przepisach odrębnych. 3. Do stosowania dopuszcza się: a) W odniesieniu do zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej - pojemniki o pojemności nie mniejszej niż 110 l, lub worki o takiej samej pojemności w odpowiedniej kolorystyce, z odpowiednim nadrukiem w zależności od rodzaju gromadzonych w nim odpadów, jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny. Worki lub pojemniki muszą być nieprzemakalne, zawiązywane lub zamykane. - w odniesieniu do pozostałych podmiotów –pojemniki / kontenery/ zamykane o wielkości uzgodnionej z odbiorcą świadczącym usługi w zakresie odbioru odpadów , stosownie do ilości wytwarzanych na ich terenach odpadów . b) Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania w celu niedopuszczenia do ich przepełnienia. c) Organizator wszelkiego rodzaju imprez plenerowych zobowiązany jest najpóźniej dzień wcześniej wyposażyć teren w niezbędną ilość urządzeń do składowania odpadów oraz usunąć odpady najpóźniej w następnym dniu po zakończeniu imprezy. Powinien zapewnić dostęp do szalet i ich utrzymanie w należytym porządku, a po zakończonej imprezie uprzątnąć je zgodnie z przepisami zawartymi w regulaminie. d) Organizator imprezy masowej, nie później niż 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia, jest zobowiązany wystąpić z wnioskiem o opinię do Państwowego Inspektora Sanitarnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2005r Nr 108, poz. 909). 4. Zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości ciekłych: a) Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać stosowne przepisy z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, (Dz. U. Nr 75,poz. 690 z późn. zm.). b) Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady lub worki z wyselekcjowanymi odpadami należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, lub gdy tej możliwości nie ma należy wystawić je na chodnik lub ulicę w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem. c) Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia. d) Pojemniki na odpady powinny być postawione na terenie nieruchomości w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota. e) Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady w czystym, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania. f) Wyselekcjonowane odpady wielkogabarytowe i niebezpieczne muszą być wystawione w terminie przewidzianym harmonogramem na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej. IV.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego. |
|||||||||
Może i u nas będzie niebawem tak, jak w Austrii, Niemczech, czy Szwajcarii. Polecam artykuł znajdujący się pod tym [linkiem >>>] |
|||||||||