Dobiega końca
projekt "Alternatywne Lekcje Historii" realizowany przez Stowarzyszenie Promocji
i Rozwoju Lokalnego Gminy Trzciana". 12 października 2011 r. w Świetlicy Gminnej w
Trzcianie miały miejsce dwa wydarzenia związane z tym projektem. Odbyła się debata
oxfordzka z udziałem gimnazjalistów z Kamionnej, Leszczyny i Trzciany,a następnie
wernisaż wystawy pamiątek historycznych zebranych przez członków Klubów Miłośników
Historii, utworzonych w trzech gimnazjach (Kamionna, Leszczyna., Trzciana).
Przybyłych uczniów, ich nauczycieli i zaproszonych gości (m. in.
dyrektorzy ww. gimnazjów, Wójt Trzciany Józef Nowak, Sekretarz Gminy Trzciana Danuta
Michniak - Dutkiewicz) powitał kierownik tego przedsięwzięcia - Paweł Sroka.
- We współczesnych czasach słowo historia kojarzy się młodym
pokoleniom jedynie z przedmiotem szkolnym. Zanika świadomość, że tworzą ją fakty z
życia każdego człowieka. Wydarzenia polityczne i społeczne na przestrzeni wieków
odciskały piętno w ludzkiej pamięci tworząc obraz konkretnych sytuacji z nimi
związanych, które dziś funkcjonują jako wspomnienia starszych ludzi. Niestety w dobie
Internetu pamięć ta ginie i dlatego Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju Lokalnego Gminy
Trzciana stworzyło projekt pt. "Alternatywne Lekcje Historii"
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mamy nadzieję, że projekt ten zmieni patrzenie młodych ludzi na historię i zachęci
ich do jej badania oraz sprawi, że ważne wydarzenia nie staną się tylko wyuczonymi
formułami z podręcznika - poinformował zgromadzonych Paweł Sroka.
Potem rozpoczęła się debata oxfordzka. To sztuka prowadzenia
dyskusji, wypowiadania się i słownego pokonywania przeciwnika, prezentującego
stanowisko przeciwne. Dwa zespoły prowadzą spór na ustalony wcześniej temat wg
ściśle ustalonych zasad. W tej
debacie wystąpiły strony propozycji i opozycji. Strona propozycji (Weronika Mucha,
Magdalena Chojecka, Katarzyna Sroka, Faustyna Tracz, Michał Grabowski) broniła tezy:
"Nauka o przeszłości i zbieranie pamiątek ma sens", strona opozycji (Rafał
Klimek, Natalia Lalecka, Kamil Wiktor, Mariola Burek, Jakub Ujejski) miała bronić
dokładnie odwrotnego stwierdzenia. Osobą
prowadzącą dyskusję, zwana marszałkiem był Mirosław Poświatowski.
Najważniejszym momentem dyskusji jest głosowanie publiczności -
sędziów. Głosując "za" lub "przeciw" tezie, publiczność bierze
pod uwagę przede wszystkim argumenty stron. Trzeba zaznaczyć, że głosy publiczności
były podzielone.
Wspomniane Kluby miały za
zadanie gromadzenie materiałów historycznych, eksponatów, fotografii, a także
przeprowadzenie wywiadów z żyjącymi świadkami historii. W tym celu zostały
wyposażone w niezbędny sprzęt do katalogowania, nagrywania rozmów i archiwizowania
pamiątek. Efekty ich pracy w tej dziedzinie zostały zaprezentowane na wystawie, która
przez kilka tygodni znajdować się będzie w Świetlicy Gminnej, a potem zostanie
podzielona i wystawiona na szkolnych izbach pamięci. W końcu trafi do urządzanej
właśnie Izby Regionalnej w Trzcianie.
To, co udało się zebrać gimnazjalistom zainteresowanym historią,
można zobaczyć i wysłuchać na specjalnie założonych stronach internetowych (link
poniżej). |