Tablica przy moście.

MOST PRZYJAŹNI
POLSKO - WĘGIERSKIEJ
W TRZCIANIE

Most po powodzi.

Nowy most.

Stary most w kilka dni po powodzi.

Nowy most - widok z 2003 r.

       Tragiczna powódź w lipcu 1997 roku nie tylko zalała pola uprawne, domostwa, zakłady pracy, ale także zniszczyła wiele dróg i mostów. Jednym z nich był, wybudowany w 1934 r. most stalowo - drewniany w Trzcianie nad Potokiem Saneckim położony w ciągu drogi wojewódzkiej Trzciana - Kamionna.
      W kilka tygodni po powodzi jednostka wojskowa z Niska wybudowała w bardzo szybkim tempie most tymczasowy położony w pobliżu kościoła. Objazd do Kamionnej od początku traktowany był jako tymczasowy. Ze względu na kiepski dojazd (wyboista droga) komunikacja na tym odcinku była mocno utrudniona.
      Zniszczony przez powódź stary most został jeszcze w 1997 roku rozebrany, albowiem Republika Węgier, w ramach pomocy w likwidowaniu szkód powodziowych obiecała odbudować ten most w całości pokrywając wszystkie wydatki, które ostatecznie wyniosły około 147 mln forintów, tj. 2,5 mln zł.
      Projekt nowego mostu został wykonany przez dr Jerzego Śliwkę z Biura Projektów Budownictwa Lądowego "Promost" z Wisły. Generalnym wykonawcą obiektu była budapeszteńska firma HIDEPITÓ, a podwykonawcami ze strony polskiej m. in. firmy INKOM PODBESKIDZIE ze Skoczowa i bocheńskie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych DROMOST.
      Ten piękny dar narodu węgierskiego został poświęcony i uroczyście oddany do użytku 28 sierpnia 1998 roku. Nadano mu nazwę: Most Przyjaźni Polsko-Węgierskiej.

Most Przyjaźni Polsko-Węgierskiej w Trzcianie.

Most Przyjaźni Polsko-Węgierskiej. Widok od strony Trzciany. 2003 r.

wstecz