Tragiczna powódź w lipcu 1997 roku nie tylko zalała pola uprawne, domostwa, zakłady
pracy, ale także zniszczyła wiele dróg i mostów. Jednym z nich był, wybudowany w 1934
r. most stalowo - drewniany w Trzcianie nad Potokiem Saneckim położony w ciągu drogi
wojewódzkiej Trzciana - Kamionna.
W kilka tygodni po powodzi jednostka wojskowa z Niska
wybudowała w bardzo szybkim tempie most tymczasowy położony w pobliżu kościoła.
Objazd do Kamionnej od początku traktowany był jako tymczasowy. Ze względu na kiepski
dojazd (wyboista droga) komunikacja na tym odcinku była mocno utrudniona.
Zniszczony przez powódź stary most został jeszcze w 1997
roku rozebrany, albowiem Republika Węgier, w ramach pomocy w likwidowaniu szkód
powodziowych obiecała odbudować ten most w całości pokrywając wszystkie wydatki,
które ostatecznie wyniosły około 147 mln forintów, tj. 2,5 mln zł.
Projekt nowego mostu został wykonany przez dr Jerzego
Śliwkę z Biura Projektów Budownictwa Lądowego "Promost" z Wisły. Generalnym
wykonawcą obiektu była budapeszteńska firma HIDEPITÓ, a podwykonawcami ze strony
polskiej m. in. firmy INKOM PODBESKIDZIE ze Skoczowa i bocheńskie Przedsiębiorstwo
Robót Mostowych DROMOST.
Ten piękny dar narodu węgierskiego został poświęcony i
uroczyście oddany do użytku 28 sierpnia 1998 roku. Nadano mu nazwę: Most Przyjaźni
Polsko-Węgierskiej. |