INWESTYCJE W GOSPODARSTWACH ROLNYCH
BIZNES
PLAN
Biznes
plan ma być dla nas mapą naszego przedsięwzięcia, przepustką do pozyskania inwestorów.
Biznes plan zawsze powinien być tworzony w oparciu o ocenę konkurencji, określenie
ryzyka oraz oszacowanie kosztów. Spełnia funkcję wewnętrzną jest pomocą we
właściwym zarządzaniu firmą, jak i zewnętrzną przy pozyskiwaniu źródeł
finansowania, np. kredyt inwestycyjny. Taki dokument wymagany jest przez bank kiedy chcemy
otrzymać kredyt albo dotację. Biznes plan to opis postępowania, jakie firma powinna
przyjąć by wykonać założone zadania i zrealizować cele. Dobry biznes plan to
sprecyzowane cele i plan ich osiągnięcia.
Elementy
biznes planu
Najważniejszym
elementem biznes planu jest idea, pomysł, który pomoże osiągnąć nam sukces. Jednak
nie możemy zapominać, że biznes plan piszemy po to, aby przekonać instytucję
finansującą o przyznanie nam środków finansowych w celu realizacji naszego przedsięwzięcia.
Streszczenie
- inaczej podsumowanie menedżerskie
Streszczenie to krótkie przedstawienie tego czym zamierzamy się
zajmować rozbudowane w kolejnych rozdziałach, zajmujące nie więcej niż dwie strony.
Musi w sposób efektywny i solidny przedstawiać fundamenty, na których zbudowany będzie
nasz pomysł. Powinno:
- stanowić rozpoczęcie ale i podsumowanie,
- koncentrować się na kluczowych elementach,
- zachęcać do dalszej lektury
- przekonać inwestorów
- zawierać informacje o przedsięwzięciu,
przewidywanych kosztach,
W streszczeniu nie
można pominąć przewidywanych kosztów i wiążącymi się z tym potrzebami finansowymi.
Po wprowadzeniu należy zawrzeć informację tego jak, kiedy i przez kogo, gdzie firma
została założona. Opisać sukcesy i gorsze okresy. Najlepiej zrobić przysłowiowe
zdjęcie firmy na dzień dzisiejszy. Zaprezentować misję firmy - hasło przewodnie
naszej działalności.
Pomysł - opis produktu lub usługi
W tej części musimy przedstawić unikalność naszego pomysłu - produktu lub usługi.
Należy zaznaczyć:
- znajomość środowiska z którym jest związany,
- potrzebę zaistnienia na rynku
- poszerzenia rynku
Pokazać jakie
technologie będziemy wykorzystywać czy te, które mamy już w przedsiębiorstwie czy
może nowe. Jeśli będziemy wprowadzać nowe technologie najlepiej abyśmy swój pomysł
poparli badaniami, przykładami o powodzeniu podobnych przedsięwzięć, prognozach
rozwoju. Stawiając duży nacisk na badanie rynku. Dobrze będzie jeśli załączymy również
wszelkie uregulowania mogące mieć wpływ na proces produkcyjny lub sprzedaż.
Rynek
- opis otoczenia
Rynek to producenci, konsumenci, warunki ekonomiczne, kupno, sprzedaż. Jednak
najważniejszym dla nas elementem są klienci- konsumenci. Musimy poznać klientów jeśli
chcemy wejść na rynek. Kim są jaki mają udział w rynku, jak wygląda ich popyt na
dany produkt. Następnie musimy opisać - klientów - odbiorców naszego produktu lub usługi.
Ważną informacją będzie też ta dotycząca zasięgu rynku (lokalny, regionalny,
krajowy lub międzynarodowy). Dobrze w tej części odnieść się również do statystyk,
wyliczeń dotyczących właściwej przedsięwzięciu gałęzi przemysłu. Aktualnych trendów
i prognoz. Należy przedstawić zalety produktu, najwyższą jakość, dobra cenę,
dystrybucję, serwis. Dużą uwagę trzeba zwrócić na przedstawienie mocniejszych i
słabszych stron naszego przedsięwzięcia. Najlepiej przeprowadzić swoistą analizę
rynku - uwzględnić usytuowanie geograficzne swojej firmy, możliwości konkurowania na
rynku, rozwoju firmy, nisz rynkowych i liderów.
Marketing
- strategia działania.
W tej części musimy przekonać inwestorów o słuszności naszego przedsięwzięcia o
tym, że nasz pomysł będzie dobrze funkcjonował na rynku. Dlatego należy umiejętnie
wprowadzić produkt lub usługę na rynek.
Należy przedstawić sposób dotarcia do klientów, jak będzie przebiegała kampania
informacyjna. Jednak na początku musimy scharakteryzować naszą grupę klientów-
odbiorców. Określić kanały informacyjne, którymi zamierzamy docierać do odbiorców.
Zaprezentować formy reklamy - prasa, radio, telewizja, ulotki, foldery oraz sposoby
finansowania. Reklama powinna docierać do odpowiedniej grupy odbiorców oraz prezentować
przewidywaną cenę produktu lub usługi. Zaprezentować Public relations - w jaki sposób
zamierzamy tworzyć pozytywny wizerunek firmy. Zaprezentować politykę cenową opisać
strategię cenową, w której znajdą się informacje o przewidywanych kosztach i
oczekiwanych zyskach. Przedstawienie rynku, jego oceny, powinno doprowadzić do planu
rozwoju i sprzedaży dla naszego przedsięwzięcia. Dobrze jest także przedstawić
referencje naszej firmy, sukcesy, posiadane licencje, świadectwa jakości.
Realizacja
przedsięwzięcia
W tej części przedstawiamy cykl powstania naszego produktu. Opisujemy szanse powodzenia,
możliwości produkcyjne firmy, cykl produkcyjny, wykorzystywane technologie. Nie możemy
jednak skupiać się tylko na wątku finansowym, ale również wspomnieć o zasobach
ludzkich, bez których powstanie naszego produktu nie byłoby możliwe.
Zarządzanie
przedsięwzięciem
Jest to element, w którym należy przedstawić to co zamierzamy osiągnąć - jednak bez
zbytniego fantazjowania - trzeba pokazać, że jesteśmy realistami. Dobrze będzie,
jeśli opiszemy całą strukturę zarządzania nasza firmą. Zaczynając od właściciela
na pracownikach kończąc. Do biznes planu należy dołączyć także CV kierownictwa
firmy oraz schemat organizacyjny firmy.
Harmonogram
Nasz pomysł musimy teraz przedstawić za pomocą określonych zadań do zrobienia i
terminów do ich realizacji.
Finansowanie
W tej części musimy sprecyzować nasze oczekiwania wsparcia finansowego od inwestora.
Przedstawić całkowity koszt przedsięwzięcia. Kosztorys. Nasz wkład własny, inne źródła
finansowania. Zaprezentować kondycję finansową firmy.
Prognozy
finansowe
Prognoza finansowa to nic innego jak oszacowanie rezultatów dofinansowania, zestawienie
przychodów i wydatków w przyszłości. Przedsięwzięcie, aby zostało dobrze przyjęte
przez inwestorów musi być przemyślane, ale przede wszystkim odpowiadać realiom rynku i
możliwością firmy. W prognozie dobrze jest przedstawić koszty związane z
wprowadzeniem przedsięwzięcia i zanadto nie liczyć na zyski.
Zakończenie
podsumowanie
To najważniejsza część, kwit - esencja potwierdzenie tego co zostało już napisane.
Trzeba raz jeszcze przedstawić że nasz pomysł jest:
- Atrakcyjny
- Realny do osiągnięcia
- Generujący zyski
- Trafiający z ofertą w rynek
Należałoby także
przedstawić poszczególne elementy naszej ofert od pomysłu zaczynając poprzez rynek, na
którym chcemy oferować nasz produkt lub usługę, marketing, czyli reklamę naszego
przedsięwzięcia, etapy realizacji naszego pomysłu, źródła finansowania, prognozę
finansową. W tym punkcie powinniśmy także udowodnić trafność inwestycji.
Ważne jest dobre zaprezentowanie pomysłu szans i zagrożeń . Przeprowadzenie małej
analizy SWOT dla naszego przedsięwzięcia. Jednak zwróćmy większą uwagę na szanse,
ukazując planowane powodzenie naszego przedsięwzięcia.
NOWE MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Od momentu uzyskania członkostwa w Unii Europejskiej Polska
otrzymała większe możliwości korzystania z pomocy finansowej Wspólnoty.
Nasz kraj może korzystać z czterech funduszy strukturalnych:
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ze środków Funduszu wspierane są
inicjatywy na rzecz rozwoju regionalnego, lokalnego, tworzenia miejsc pracy,
działalności małych średnich przedsiębiorstw, rozwoju turystyki, infrastruktury
inwestycji w dziedzinie kultury, ochrony i poprawy stanu środowiska, na badania i rozwój
społeczeństwa informacyjnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego - w ramach tego Funduszu realizowane są
programy zapobiegające i zwalczające bezrobocie, nastawione na aktywną politykę rynku
pracy przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego, kształcenie ustawiczne,
doskonalenie kadr gospodarki oraz rozwój przedsiębiorczości, zwiększenie dostępu i
uczestnictwa kobiet w rynku pracy a także wsparcie przedsięwzięć przeciwdziałających
bezrobociu, rozwijających zasoby ludzkie, równość kobiet i mężczyzn, wzrost
zatrudnienia.
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej - Fundusz finansuje projekty
mające na celu zmianę struktury rolnictwa oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju
obszarów wiejskich inwestycje w gospodarstwach rolnych, pomoc dla młodych rolników i
szkolenia zawodowe, pomoc rolnikom przechodzącym na wcześniejszą emeryturę, pomoc dla
obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania, poprawę przetwórstwa i
komercjalizacji gospodarstw rolnych, rozwój i przetwarzanie zasobów leśnych, rozwój
obszarów wiejskich.
Finansowego Instrumentu Wspierania Rybołówstwa - w ramach tego Funduszu
realizowane są działania zmierzające do przeprowadzenia zmian strukturalnych w rybołówstwie.
Sposoby wykorzystania w Polsce funduszy strukturalnych są
określone w Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006. Składa się on z programów operacyjnych
zawierające szczegółowe opisy działań, które objęte są dofinansowaniem ze środków
UE. Beneficjentami tej pomocy są samorządy, organizacje pozarządowe, rolnicy, osoby
indywidualne oraz w bardzo dużym stopniu przedsiębiorcy.
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej polscy
przedsiębiorcy stali się częścią Jednolitego Rynku Europejskiego. Konieczne więc
stało się stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi podmiotów gospodarczych.
Przedsiębiorcy otrzymali duże możliwości ubiegania się o
środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Z części dotacji można sfinansować:
- nowe inwestycje, zakup środków trwałych
- wdrożenie zaawansowanych technologii
- inwestycje w zakresie dostosowania
przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska
- szkolenie pracowników
- korzystanie z fachowej pomocy doradczej
Wsparcie
dotyczyć będzie również pokrycia części wydatków udziału przedsiębiorców w
targach i wystawach międzynarodowych oraz misjach gospodarczych. Komisja Europejska w
1996 wydała rekomendację w sprawie definicji małych i średnich przedsiębiorstw.
Rekomendacja zaleca aby na całym obszarze gospodarczym terminy mikro-, małe i średnie
przedsiębiorstwa rozumiane były tak samo. Od 1stycznia 2005 w Polsce obowiązuje nowa
definicja mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw zgodnie z ustawą o swobodzie
działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 (Dz.U nr 173 poz. 1807).
Za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z
dwóch ostatnich lat obrotowych:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10
pracowników
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży
towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w
złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego
z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Za małego
przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch
ostatnich lat obrotowych:
- Zatrudniał średniorocznie mniej niż 50
pracowników
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży
towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w
złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec
jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.
Za średniego
przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch
ostatnich lat obrotowych:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 250
pracowników
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży
towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w
złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec
jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.
Aby
pomóc i ułatwić przedsiębiorcom funkcjonowanie na tym Rynku przygotowano Sektorowy
Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, którego celem strategicznym
jest poprawa pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw działających na terenie Polski w
warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego.
Pomoc skierowana jest na zwiększenie konkurencyjności polskich
małych i średnich przedsiębiorstw poprzez ułatwienie im dostępu do specjalistycznej
pomocy doradczej. Firmy, które skorzystają z dofinansowania ze środków unijnych muszą
na początku przygotować projekt, wypełnić wniosek o dofinansowanie, przygotować
wymagane załączniki i Biznes Plan. Dofinansowanie najczęściej dotyczy 50% kosztów
kwalifikowanych, czyli takich, które były niezbędne i faktycznie zostały poniesione na
realizacji projektu. Żadna z dotacji nie zostanie przyznana przedsiębiorcy, który
poszukuje środków na działalność bieżącą lub spłatę zaciągniętych
zobowiązań.
Projekt powinien być spójny z politykami horyzontalnymi Unii
Europejskiej. Dotyczą one równości szans( wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn),
ochrony środowiska (projekt musi mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne),
rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Projekt powinien być dobrze przemyślany i
odpowiadać na działanie w ramach, którego aplikujemy o dotację. Wszystkie załączniki
nie mogą być wystawione wcześnie niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.
Wniosek z załącznikami w oryginale, kopii oraz wersji elektronicznej składamy w
wyznaczonym terminie do odpowiedniej Instytucji Finansującej. Po złożeniu wniosek
podlega ocenie formalnej, techniczno- ekonomicznej oraz merytorycznej według różnych
kryteriów, której wynikiem jest suma punktów przyznawanych dla wniosku. Następnie
przygotowana jest lista rankingowa projektów. Dotacje przyznawane są według ilości
punktów. Dla wielu przedsiębiorców barierą może być wymóg terminowej realizacji całego
projektu a następnie wypłata kwoty dofinansowania. Kiedy weźmiemy pod uwagę potrzeby
przedsiębiorców wynikające z konieczności podniesienia jakości produktów, efektywności
organizacji i zarządzania wykorzystanie unijnej pomocy może pomóc polskim przedsiębiorcom
w budowaniu trwałej pozycji na Europejskim Rynku.
W ramach Sektorowego Programu
Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Priorytetu drugiego
"Bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorstw" realizowane będą następujące
działania:
Działanie 2.1-
Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo.
Celem
działania jest zwiększenie konkurencyjności polskich małych i średnich
przedsiębiorstw poprzez ułatwienie im dostępu do specjalistycznej pomocy doradczej.
Wsparcie na specjalistyczne doradztwo może być udzielane małym średnim
przedsiębiorcom posiadającym siedzibę na terytorium RP a także mikroprzedsiębiorcy,
jeśli wykonują działalność gospodarczą od co najmniej 3 lat lub gdy jego
działalność gospodarcza opiera się na wykorzystywaniu zaawansowanych technologiach o
znaczącym potencjale rynkowym (znanych w Polsce nie dłużej niż 3 lata). Wsparcie nie
może być udzielone na działalność w zakresie: m.in. rolnictwa, rybołówstwa,
rybactwa, górnictwa węgla, produkcji żelaza i stali, świadczenia usług morskiego oraz
przybrzeżnego transportu wodnego.
W ramach działania wnioskodawca może otrzymać dotacje na zakup usług doradczych
świadczonych przez akredytowanych wykonawców przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
w następujących kategoriach:
- Doradztwo w zakresie zasad prowadzenia
przedsiębiorstwa na terytorium Unii Europejskiej.
- Doradztwo w zakresie jakości.
- Doradztwo w zakresie innowacji i nowych
technologii.
- Doradztwo w zakresie wprowadzania przez
przedsiębiorcę produktów na nowe rynki zagraniczne.
- Doradztwo w zakresie tworzenia sieci
kooperacyjnych przedsiębiorstw.
- Doradztwo w zakresie pozyskiwania
zewnętrznego finansowania na rozwój działalności.
Max wielkość pomocy
(w % kwalifikujących się wydatków)
50% dla wszystkich projektów z wyjątkiem doradztwa dla mikroprzedsiębiorstw
prowadzących działalność gospodarczą opartą w oparciu wykorzystanie zaawansowanych
technologii o znaczący potencjale rynkowym gdzie pomoc może osiągnąć do 100%
wartości środków kwalifikowanych, lecz w obu przypadkach nie mniej niż 2 500PLN i
nie więcej niż 205 tys. PLN, w ramach danego projektu. Wsparcie ze środków
publicznych w ramach tego działania ma charakter dotacji będącej refundacją części
wydatków kwalifikowanych poniesionych w wyniku realizacji projektu.
Usługi doradcze świadczone w ramach działania 2.1 dla MSP umożliwią między innymi
lepsze przygotowanie MSP do realizacji projektów inwestycyjnych.
Termin składania wniosków w 2005:
do 5 grudnia - zawsze do godziny 15.00
Wypełniony wniosek przedsiębiorca powinien złożyć w Regionalnej Instytucji
Finansującej właściwej dla lokalizacji projektu. Dla województwa małopolskiego jest
to:
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego
S.A (MARR)
31-542 Kraków
ul. Kordylewskiego 11
www.marr.pl
Dodatkowe informacje www.konkurencyjnosc.gov.pl
Działanie 2.2 Wsparcie
konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw
Poddziałania 2.2.1
Wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych inwestycji
W
ramach działania będzie udzielane wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych
inwestycji polegających na utworzeniu lub rozbudowie przedsiębiorstwa zarówno ze sfery
produkcyjnej jak i usługowej oraz na rozpoczęciu w przedsiębiorstwie działalności
obejmującej dokonywanie zasadniczych zmian produkcji, produktu lub procesu produkcyjnego,
jak również wsparcie na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nowymi inwestycjami.
Mogą to być inwestycje m. in. w:
- środki trwałe, takie jak budynki, budowle, maszyny i
urządzenia,
- wartości niematerialne i prawne, polegające na uzyskaniu
patentu, nabyciu licencji lub nie opatentowanej wiedzy technicznej, technologicznej lub z
zakresu organizacji i zarządzania.
Maksymalna wysokość pomocy (% kwalifikujących się wydatków) 50% dla dużych
przedsiębiorców, 65% dla MSP, zgodnie z mapą pomocy regionalnej. Szczególną wagę
przywiązuje się do wspierania inwestycji innowacyjnych (wyłączając inwestycje z
zakresu BHP), które są niezwykle istotne dla podniesienia konkurencyjności polskiej
gospodarki.
Wypełniony wniosek można składać do Ministerstwa Gospodarki i Pracy:
Plac Trzech Krzyży 3/5
00- 507 Warszawa
www.parp.gov.pl
Dodatkowe informacje www.konkurencyjnosc.gov.pl
Podziałanie 2.2.2
Wsparcie w zakresie internacjonalizacji przedsiębiorstw
W ramach poddziałania wspierane są projekty służące promocji
wymiany handlowej oraz nawiązywania kontaktów handlowych przedsiębiorców z partnerami
zagranicznymi. Wsparciem w ramach tego poddziałania jest pokrycie części wydatków
udziału przedsiębiorców w targach i wystawach międzynarodowych oraz misjach
gospodarczych związanych z targami i wystawami za granicą. Jest to dotacja przekazywana
na zasadzie refundacji części poniesionych wydatków kwalifikowanych projektu .
Dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 50% całości wydatków kwalifikowanych
projektu, jednak nie więcej niż 20 000 zł w przypadku targów i wystaw oraz nie więcej
niż 7 500 zł w przypadku uczestnictwa w misji gospodarczej.
Rozpatrywane są wnioski o dofinansowanie do imprez targowo-
wystawienniczych wymienionych na tzw. "Liście A" (polskie wystawy narodowe)
oraz "Liście B" (targi o priorytetowym znaczeniu dla polskiej gospodarki).
Szczegółowe informacje na stronach www.konkurencyjnosc.gov.pl
Przedsiębiorca ubiegający się o refundacje w ramach tego
poddziałania zobowiązany jest do złożenia wniosku o pomoc finansową na 14 tygodni
przed rozpoczęciem imprezy.
Dokumenty dla ubiegających się o dofinansowanie należy składać na adres:
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu
00 - 057 Warszawa
Plac Trzech Krzyży 3/5
Dodatkowe informacje www.konkurencyjnosc.gov.pl
Działanie 2.3 Wzrost
konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje.
W
ramach działania 2.3 wspierane są inwestycje w środki trwałe, związane z utworzeniem
nowego przedsiębiorstwa, rozbudową już istniejącego lub dokonywaniu w istniejącym
przedsiębiorstwie zasadniczych zmian produktów lub procesu produkcyjnego. Wspierane będą
inwestycje w wartości niematerialne oraz prawne.
Wszystkie projekty zgłaszane przez Wnioskodawcę powinny
dotyczyć wprowadzonej przez nich innowacji produktowej lub procesowej. Dofinansowanie
udzielane jest mikro, małym i średnim przedsiębiorcom, którzy posiadają siedzibę na
terytorium RP z tym że w przypadku mikroprzedsiębiorców dofinansowanie może być
udzielone jeżeli działalność gospodarcza:
- Jest wykonywana od co najmniej 3 lat; lub
- Jest oparta o wykorzystanie zaawansowanych
technologii o znaczącym potencjale rynkowym ( znanych Polsce nie dłużej niż 3 lata)
Wsparcie
nie może być udzielone na działalność w zakresie: m.in. rolnictwa, rybołówstwa,
rybactwa, górnictwa węgla, produkcji żelaza i stali, świadczenia usług morskiego oraz
przybrzeżnego transportu wodnego.
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia dofinansowania są
wydatki niezbędne do realizacji projektu poniesione przez Beneficjenta w okresie
realizacji projektu nie wcześniej niż po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie we
właściwej Regionalnej Instytucji Finansującej. Wydatkami kwalifikującymi się do
wsparcia mogą być:
- zakup nowych środków trwałych
- zapłatę rat kapitałowych z tytułu leasingu
nowych środków trwałych, prowadzącego do przeniesienia własności tych środków na
korzystającego (beneficjenta) z wyłączeniem leasingu zwrotnego
- zakup używanych środków trwałych (pod
pewnymi warunkami)
- zakup wartości niematerialnych i prawnych
związanych z transferem technologii drogą nabycia praw patentowych , licencji, know-
how, w tym nie opatentowanej wiedzy technicznej
- instalacje i uruchomienie środków trwałych,
zakupionych z udziałem dofinansowania, z wyłączeniem wydatków na szkolenie w zakresie
ich obsługi
- zakup prawa własności lub prawa wieczystego
użytkowania nieruchomości niezabudowanej lub zabudowanej pod pewnymi warunkami
- usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i
finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia objętego
wsparciem
W
przypadku przedsiębiorcy którego głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest
świadczenie usług transportowych, wydatki na zakup lub leasing środków transportu nie
są wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem.
Dla działania 2.3 wyznaczono minimalny 10 000 zł i maksymalny 1 250 000 zł próg
wsparcia.
Dofinansowanie przekraczające kwotę 125 000 zł może być
udzielone pod warunkiem że wnioskodawca sfinansuje inwestycję środkami pochodzącymi z
kredytu lub funduszu inwestycyjnego w kwocie stanowiącej co najmniej 25% wnioskowanej
wartości dofinansowania. Warunek ten nie dotyczy projektów finansowanych w drodze
leasingu. Wielkość dofinansowania nie może przekroczyć:
- 50% wydatków kwalifikowanych, jeśli projekt realizowany
jest na terenie Gminy Kęty.
W ramach działania 2.3 wspierane są następujące typy projektów:
- Działania modernizacyjne w MSP prowadzące do
wprowadzenia znaczącej zmiany produktu lub procesu produkcyjnego
- Wdrażanie wspólnych przedsięwzięć
inwestycyjnych podejmowanych przez przedsiębiorstwa
- Zakup wyników prac badawczo- rozwojowych i/
lub praw własności przemysłowej przez przedsiębiorstwa
- Wdrażanie i komercjalizacja technologii i
produktów innowacyjnych
- Zastosowanie i wykorzystanie technologii
gospodarki elektronicznej
- Zastosowanie i wykorzystanie ITC (Information
and Communication Technology) w procesach zarządzania przedsiębiorstwem
- Dostosowanie technologii i produktów do
wymagań dyrektyw unijnych, zwłaszcza norm zharmonizowanych i prawodawstwo w zakresie
BHP.
Termin składania
wniosków:
Do 29 grudnia - zawsze do godziny 15:00
wypełniony wniosek przedsiębiorca powinien złożyć w Regionalnej Instytucji
Finansującej właściwej dla lokalizacji projektu. Dla województwa małopolskiego jest
to:
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A
(MARR)
31-542 Kraków
ul. Kordylewskiego 11
www.marr.pl
Dodatkowe informacje www.konkurencyjnosc.gov.pl
Działanie 2.4 Wsparcie dla
przedsięwzięć w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska.
Celem
działania jest zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw w warunkach Jednolitego
Rynku Europejskiego poprzez wsparcie przedsiębiorstw zobligowanych do dostosowania swojej
infrastruktury do wymogów ochrony środowiska. W ramach działania wspierane będą
projekty inwestycyjne w przedsiębiorstwach z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, ochrony
powietrza oraz przedsięwzięć służących wdrażaniu zasad zintegrowanego podejścia do
zapobiegania i ograniczania kontroli zanieczyszczeń, a w szczególności dostosowania
się przedsiębiorstw do wymagań najlepszych dostępnych technik wynikających z
konieczności uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Wspierana będzie również
działalność inwestycyjna w przedsiębiorstwach związana z gospodarką odpadami, ze
szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych. Beneficjentami pomocy są małe
średnie przedsiębiorstwa. Wsparcie nie dotyczy przedsiębiorstw z sektorów: rolnictwo i
przetwórstwo spożywcze.
Instytucją wdrażającą działanie 2.4 jest Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej(NFOŚiGW) Poziom pomocy publicznej wynosi
maksymalnie 65% w przypadku MSP i 50% w przypadku dużych przedsiębiorstw, nie więcej
niż 5 mln euro.
Poddziałanie 2.4.1
Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie przeprowadzenia inwestycji koniecznych do
uzyskania pozwolenia zintegrowanego.
Celem poddziałania
jest zapobieganie powstawaniu i redukcja zanieczyszczeń.
Rodzaje projektów:
- zmiany technologii służące eliminowaniu
szkodliwych zanieczyszczeń,
- zmiany technologii służące zmniejszaniu
zapotrzebowania na energię, wodę oraz surowce,
- zmiany w technologii ukierunkowane na
ograniczenie wielkości emisji niektórych substancji i energii,
- inwestycje w urządzenia ograniczające
emisję zanieczyszczeń do środowiska.
Na inwestycje w ramach
poddziałania 2.4.1 udzielana będzie pomoc publiczna: w wysokości: 50% kosztów
kwalifikowanych
W przypadku inwestycji realizowanych przez MSP wsparcie może być zwiększone o dodatkowe
15 punktów procentowych brutto.
W każdym przypadku nie więcej niż 5 mln euro
Poddziałanie 2.4.2
Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie gospodarki wodno- ściekowej.
Celem jest ograniczenie
ładunku zanieczyszczeń odprowadzanych wraz ze ściekami przez przemysł.
Rodzaje projektów:
- " Budowa i modernizacja oczyszczalni
ścieków przemysłowych
- Zmiana technologii w celu ograniczenia ilości
zużywanej wody oraz ilości substancji niebezpiecznych odprowadzanych wraz ze ściekami
Na inwestycje w ramach
poddziałania 2.4.2 udzielana będzie pomoc w następującej wysokości: 50% kosztów
kwalifikowanych
W przypadku inwestycji realizowanych przez MSP wsparcie może być zwiększone o dodatkowe
15 punktów procentowych brutto.
W każdym przypadku nie więcej niż 5 mln euro .
Poddziałanie 2.4.3
Wsparcie przedsiębiorstw w zakresie ochrony powietrza.
Celem jest obniżenie
wielkości emisji do powietrza substancji zanieczyszczających z obiektów spalania paliw.
Rodzaje projektów:
- Modernizacja lub rozbudowa obiektów spalania
paliw i systemów ciepłowniczych
- Modernizacja urządzeń lub wyposażenie
obiektów spalania paliw w urządzenia lub instalacje do ograniczania emisji
zanieczyszczeń gazowych i pyłowych
- Inwestycje w produkcję skojarzoną energii
elektrycznej i ciepła
- Konwersja obiektów spalania paliw na rozwiązania
przyjazne środowisku
- Przedsięwzięcia na rzecz wykorzystywania
alternatywnych źródeł energii
Na inwestycje w ramach
poddziałania 2.4.3 udzielana będzie pomoc publiczna w wysokiosci 50% kosztów
kwalifikowanych.
W przypadku inwestycji realizowanych przez MSP wsparcie może być zwiększone o dodatkowe
15 punktów procentowych brutto.
W każdym przypadku nie więcej niż 5 mln euro.
Poddziałanie 2.4.4
Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie gospodarki odpadami przemysłowymi i
niebezpiecznymi.
Celem jest wsparcie
działań inwestycyjnych dla przedsiębiorstw w zakresie gospodarki odpadami
przemysłowymi i niebezpiecznymi, służących zapewnieniu prowadzeniu przez
przedsiębiorstwa bezpiecznej gospodarki odpadami przemysłowymi ze szczególnym uwzględnieniem
odpadów niebezpiecznych, których powstawaniu nie można zapobiec poprzez zmiany
technologiczne.
Rodzaje projektów:
- Budowa i rozbudowa lub modernizacja instalacji
do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem
obiektów, które mogą pełnić funkcje usługowe, zgodnie z krajowymi, wojewódzkimi,
powiatowymi i gminnymi planami gospodarki odpadami, dla położonych w pobliżu jednostek
gospodarczych, które nie mogą unikać wytwarzania podobnych typów odpadów
- Rozbudowa i modernizacja instalacji i urządzeń
do odzysku, a w szczególności recyklingu, lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych
i poużytkowych, w tym po substancjach niebezpiecznych, wytwarzanych w danym
przedsiębiorstwie lub grupie przedsiębiorstw
- Budowa, rozbudowa lub modernizacja instalacji
do przekształcania odpadów w celu ułatwienia ich magazynowania i transportu oraz
przygotowania do odzysku lub unieszkodliwienia
- Budowa, rozbudowa i modernizacja instalacji do
zbierania lub tymczasowego magazynowania odpadów w szczególności odpadów
niebezpiecznych
- Budowa i modernizacja instalacji i urządzeń
w celu minimalizacji ilości wytwarzanych odpadów lub zapewnienia właściwego
ewidencjonowania odpadów
Na inwestycje w ramach
poddziałania 2.4.4 udzielana będzie pomoc publiczna:
- regionalna na zasadach udzielania wsparcia takich samych
jak w przypadku poddziałania 2.4.2
Wypełniony wniosek przedsiębiorca powinien złożyć na adres :
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej Kancelaria główna, pok. Nr. 4.
Ul. Konstruktorska 3a
02- 673 Warszawa
Dodatkowe informacje na
stronie www.konkurencyjnosc.gov.pl lub www.nfosigw.gov.pl
W Ramach Zintegrowanego
Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) mikroprzedsiębiorcy mogą korzystać z
działania
3.4
Mikroprzedsiębiorstwa
Działanie
ukierunkowane jest na podniesienie jakości i efektywności zarządzania a także
podniesienia zdolności inwestycyjnej nowo powstałych przedsiębiorstw poprzez
ułatwienie im dostępu do wysokiej jakości usług doradczych oraz dokapitalizowanie
projektów inwestycyjnych.
Rodzaje projektów:
Typ I: Specjalistyczne
usługi doradcze dla mikroprzedsiębiorstw
Projekty związane z :
- Opracowaniem strategii umieszczenia produktu
na nowym rynku zbytu,
- Wprowadzenie na rynek nowego produktu,
- Zdobyciem nowej grupy klientów,
- Racjonalizacją przepływów finansowych,
towarów, materiałów, informacji wewnątrz przedsiębiorstwa,
- Komputeryzacją racjonalizacją logistyki
sprzedaży towarów usług,
- Poprawa zarządzania wewnątrz firmy itp.
Typ II: Dotacje
inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorstw
Dofinansowanie inwestycji związanych z:
- Utworzeniem, rozbudową lub nabyciem
przedsiębiorstwa,
- Rozszerzeniem zakresu działalności
gospodarczej,
- Rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań
obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego,
- Zmianą wyrobu lub usługi, w tym także
zmianą w zakresie sposobu świadczenia usług,
- Unowocześnieniem wyposażenia niezbędnego do
prowadzenia działalności gospodarczej firmy,
- Modernizacją środków produkcji.
Beneficjentem
są mikroprzedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą (dzień
uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub wpisu do rejestru
przedsiębiorców) nie wcześniej niż 36 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, a
ponadto w ostatnim zakończonym roku obrotowym oraz w roku obrotowym, w którym jest składany
wniosek
- Zatrudniał średniorocznie mniej niż 10
pracowników oraz
- Osiągnął roczny obrót ze sprzedaży towarów,
wyrobów i usług oraz operacji nie przekraczających równowartości w złotych 2 milionów
euro lub sumy aktywów ich bilansu sporządzonego na koniec jednego z dwóch wymienionych
lat obrotowych nie przekroczy równowartości złotych równowartości 2 milionów euro.
Wielkość
dofinansowania nie może przekroczyć: 50% wydatków kwalifikowanych, jeśli projekt
realizowany jest na terenie Gminy Kęty
Dofinansowanie dla projektu doradczego ze środków publicznych nie może przekroczyć
5 000 euro, oraz 50% kwalifikujących się kosztów.
Dofinansowanie dla projektów inwestycyjnych nie może przekroczyć kwoty 50 000 euro.
Beneficjent przygotowuje wniosek o dofinansowanie przy użyciu: Generatora wniosków.
Dodatkowe informacje: www.zporr.gov.pl lub www.wrotamalopolski.pl
Wypełniony wniosek przedsiębiorca powinien złożyć:
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
ul. Kordylewskiego 11
31-542 Kraków
Departament Gospodarki i Infrastruktury
Przypominamy,
iż zgodnie z Ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych z dnia 14 lutego 2003 r.
(Dz. U. Nr 50, póz. 424 z późn. zm.) w celu dopisywania niesolidnych kontrahentów do
rejestru, przedsiębiorca ma obowiązek posiadania umowy z Krajowym Rejestrem Długów
Biurem Informacji Gospodarczej S.A.
W/w Ustawa zapewnia
wszystkim polskim przedsiębiorcom dostęp do taniego, skutecznego i nowoczesnego
narzędzia dyscyplinującego kontrahentów w zakresie przestrzegania terminów płatności
(wyciąg z najważniejszych postanowień Ustawy znajduje się niżej).
Krajowy Rejestr Długów
Biuro Informacji Gospodarczej S.A. rozpoczęło działalność z dniem 04 sierpnia 2003
roku i zgodnie Art. 22. Ustawy podlega nadzorowi Ministra Gospodarki.
Ponadto zwracamy
uwagę, że zgodnie z Art.8 Ust.1 pkt. 4 Ustawy, wezwania do zapłaty kierowane do
kontrahentów opóźniających się z płatnością, winny być wysyłane listem poleconym
z dopiskiem:
W przypadku nieuregulowania płatności we wskazanym terminie, zgodnie z Ustawą o
udostępnianiu informacji gospodarczych z dnia 14 lutego 2003 r. (Dz. U. Nr 50),
informację o Państwa zadłużeniu przekażemy do,
Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji
Gospodarczej S.A.
ul. Armii Ludowej 21, 51-214 Wrocław.
Informacja o
zadłużeniu upubliczniona będzie do dnia zapłaty, lub 10 lat od daty dokonania wpisu.
Więcej informacji
uzyskacie Państwo w Departamencie Obsługi Przedsiębiorstw.
Departament Obsługi
Przedsiębiorstw
Tel.: (071) 78 50 080 lub (071) 78 50 088
w godz. od 9:00 d0 17:00
WYCIĄG Z NAJWAŻNIEJSZYCH POSTANOWIEŃ USTAWY
Korzystanie z Krajowego Rejestru Długów
odbywa się drogą intenetową i bez potrzeby instalacji dodatkowego oprogramowania, co
umożliwia Państwu:
- odzyskanie należności bez pośredników i
opłat prowizyjnych poprzez:
- dopisanie długu do rejestru;
- wysłanie powiadomienia o wpisie przez Krajowy
Rejestr Długów S.A.;
- stałe monitorowanie informacji o zadłużeniu
wskazanych przedsiębiorstw;
- sprawdzenie w ciągu kilkunastu sekund czy
odbiorca towaru lub usługi nie figuruje w rejestrze lub nie posługuje się fałszywym
dokumentem tożsamości.
Dopisanie długu do rejestru pomaga odzyskać
należności:
- krótko przeterminowane
- na etapie postępowania sądowego lub
egzekucyjnego
- uznane za przedawnione
- zakończone postanowieniem o bezskutecznej
egzekucji komorniczej
Krajowy Rejestr Długów
przechowuje i udostępnia dane do momentu spłacenia ich przez dłużnika lub, przez 10
lat od daty ich dopisania.
Wyciąg z Ustawy o udostępnianiu
informacji gospodarczych z dnia 14 lutego 2003 r.
Art. 1.
Ustawa określa zasady
i tryb udostępniania przez przedsiębiorców informacji gospodarczych dotyczących
wiarygodności płatniczej innych przedsiębiorców i konsumentów, w szczególności
danych o zwłoce w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, osobom trzecim nieoznaczonym w
chwili przeznaczania tych danych do udostępniania.
Art. 4.
5. Przedmiotem
działalności gospodarczej biura jest wyłącznie pośrednictwo w udostępnianiu
informacji gospodarczych polegające na:
- przyjmowaniu informacji gospodarczych od
przedsiębiorców,
- przechowywaniu informacji gospodarczych;
- ujawnianiu informacji gospodarczych.
Art. 6.
1. Przedsiębiorca
może przekazywać do biura informacje gospodarcze w celu ich ujawnienia, jeżeli zawarł
z biurem umowę o udostępnianie tych informacji.
Art. 15.
2. Przedsiębiorca
może odmówić zawarcia urnowy o kredyt konsumencki lub zawrzeć taką umowę na
warunkach mniej korzystnych dla konsumenta, w szczególności poprzez żądanie
zabezpieczenia wierzytelności wynikających z tej umowy:
- w przypadku gdy, konsument odmówi udzielenia
przedsiębiorcy upoważnienia, o którym mowa w ust. 1 lub w art. 47 ust. 2. lub
- na podstawie informacji gospodarczych
otrzymanych od biura, w terminie 3 dni roboczych od dnia ich otrzymania.
Pożyczki na rozpoczęcie
działalności gospodarczej dla osób niepełnosprawnych
O
udzielenie pożyczki na rozpoczęcie działalności może ubiegać się:
- osoba niepełnosprawna, która nie osiągnęła
wieku emerytalnego,
- zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy
jako bezrobotna lub poszukująca pracy i nie pozostająca w zatrudnieniu,
- która nie prowadziła działalności
gospodarczej w ostatnich 6-ciu miesiącach.
Pożyczka
może być udzielona do wysokości trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia. (na
ten okres jest to około 73 tys.) Każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie.
Pożyczka może być przeznaczona na zakup środków trwałych i inwestycje w nową
działalność. Oprocentowanie wynosi 5% od udzielonej kwoty za cały okres spłaty
pożyczki. Maksymalny okres spłaty to 48 rat miesięcznych. Osoba spłacająca pożyczkę
może skorzystać z 6-cio miesięcznego okresu karencji. Zabezpieczenie pożyczki stanowi
poręczenie trzech poręczycieli, zatrudnionych na czas nieokreślony, za zgodą ich współmałżonków.
(zarobki poręczycieli to co najmniej 1200 zł netto każdy) Po 2 latach prowadzenia
nieprzerwanie działalności i spłacie co najmniej 50 % kredytu oraz wywiązywaniu się z
warunków umowy zawartej ze Starostą, na wniosek pożyczkobiorcy Starosta może umorzyć
pozostałą do spłaty kwotę wraz z należnym od niej oprocentowaniem.
Internet w firmie
Coraz
częściej firmy korzystają z możliwości jakie niesie ze sobą Internet. Bez względu
na profil i wielkość przedsiębiorstwa każda firma powinna zaistnieć w sieci.
Posiadanie strony internetowej swojej firmy jest dzisiaj w dobrym tonie a za niedługo
stanie się standardem.
Wprawdzie wprowadzenie nowoczesnych technologii, komputerów, drukarek, najnowszego
oprogramowania i stałego dostępu do Internetu kosztuje, ale są to koszty, które z
czasem się zwracają. W dalszej perspektywie takie inwestycje przynoszą wymierne
korzyści finansowe i oszczędność czasu.
Od dłuższego czasu zwiększa się zainteresowanie właścicieli firm posiadaniem strony
www a korzystanie z Internetu w firmie staje się codziennością. Wszystko zależy także
od charakteru prowadzonej działalności i branży. Coraz częściej przedsiębiorcy
korzystają z poczty elektronicznej, internetowych kont bankowych.
Zalety
posiadania stałego dostępu do Internetu to przede wszystkim dostęp do aktualnych
informacji; najszybsze źródło kontaktu z klientami; możliwość przesłania plików
tekstowych, graficznych; niski koszt korespondencji; oszczędność czasu na zdobywanie
informacji; ułatwienie w pracy ludziom oddalonym od siebie.
Klientom umożliwia poznanie i porównanie oferty firmy a nawet złożenia zamówienia.
Rozwój Internetu stwarza przedsiębiorcom możliwości znalezienia nowych rynków zbytu,
nawiązania kontaktów biznesowych z partnerami w kraju i zagranicą. Usługi finansowe
dostępne drogą elektroniczną to także biura maklerskie oferujące obrót akcjami spółek
giełdowych, obligacjami i innymi instrumentami finansowymi.
Coraz bardziej popularne stają się usługi świadczone przez
banki, dzięki którym klient za pośrednictwem Internetu może o dowolnej porze
przeprowadzić operację na swoich kontach korzystać z wielu innych usług bankowych.
Wielkim zainteresowaniem cieszy się również telefonia internetowa to określenie
technologii umożliwiającej przesyłanie głosu przez Internet. Wykorzystywana w
telekonferencjach debatach pomiędzy wieloma osobami za pośrednictwem przekazu
satelitarnego za pomocą kamer internetowych.
Motywem wyboru Internetu jako narzędzia komunikacji powinien być
zawsze Klient. To On powinien odczuwać większy komfort spowodowany wyborem przez naszą
firmę Internetu jako dodatkowego medium powadzenia interesów. Internet jest najszybciej
i najbardziej dynamicznie rozwijającym się medium informacyjnym w historii.
Obecnie
przedsiębiorcy mogą skorzystać z wielu form dotacji na zastosowanie i wykorzystanie
technologii elektronicznej oraz zastosowanie i wykorzystanie ICT(technologia
informatyczno- komunikacyjna) w procesach zarządzania przedsiębiorstwem. W ramach
działania 2.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności
Przedsiębiorstw może być udzielana dotacja. Mikroprzedsiębiorcy mogą również
starać się o dofinansowanie w ramach działania 3.4 Zintegrowanego Programu Operacyjnego
Rozwoju Regionalnego w najbliższych rundach aplikacyjnych. W obu działaniach kwota
dofinansowanie to 50% kosztów kwalifikowanych.
Projekt
To
sekwencja powiązanych ze sobą działań przebiegających w określonym czasie
ukierunkowanych na osiągniecie określonych celów.
Projekt jest:
- unikalny,
- tymczasowy,
- posiadający specjalne założenia,
- cykle osiągnięcia celów,
- określone zasoby i budżet,
- ograniczony w czasie,
Projekt polega na skoordynowaniu powiązanych ze sobą działań.
Najważniejszą rzeczą w planowaniu projektowym jest określenie problemów a następnie
celów - zakresu działań, które chcemy zrealizować; rzeczy, którą chcemy
osiągnąć. Określenie naszych oczekiwań i potrzeb - wprowadzenie pomysłu w
rzeczywistość. Projekt posiada elementy niepewności i ryzyka. Wprowadza trwałą
zmianę w otoczeniu.
Planowanie Projektu
- Jakie działania są potrzebne - opis
działań
- Co potrzebne będzie do realizacji jakie
urządzenie, narzędzia, materiały - zasoby materialne
- Kto je wykona - personel
- Kiedy - harmonogram realizacji
- Ile będzie to kosztowało - budżet
Etapy
konstruowania projektu - podstawową logicznej struktury
Do analizy stanu wyjściowego najlepiej przeprowadzić analizę SWOT
- metodę analizy stanu wyjściowego. Uporządkowanie informacji i przekonań o danym
obszarze lub zagadnieniu.
W efekcie rozpoznamy obiektywnie możliwości, faktyczny stan i potencjał
Elementy Analizy SWOT
|
Pozytywy |
Negatywy |
Dzisiaj
Tutaj |
Pozytywne strony
Atuty |
Negatywne strony teraźniejszości
Słabości |
Jutro
Tam |
Pozytywne możliwości, jakie niesie
przyszłość
Pozytywne możliwości, które tkwią w otoczeniu
Szanse |
Negatywne tendencje, jakie niesie
przyszłość
Negatywne zagrożenia, które tkwią w otoczeniu
Zagrożenia |
Definiowanie
problemu:
- Zwięzły opis sytuacji, zjawiska, stanu
rzeczy, - potrzeby, zagrożenia, bariery, pomysły
- Analiza i próba zdiagnozowania sytuacji społeczno-
gospodarczej i jej wpływ na problem
- Grupa, której dotyczy problem odbiorcy
- Zasięg problemu
Problem -
usprawiedliwienie, uzasadnienie projektu.
Takie przedstawienie stanu rzeczy, iż realizacja projektu jest niezbędna i konieczna w
danym czasie i na rzecz danej grupy docelowej. Problem to również przyczyna powstania
projektu.
Analiza problemów - drzewo problemów
Mówi się, że tak naprawdę każdy projekt powinien zaczynać się od problemu. Nie ma
problemu nie ma projektu. Drzewo problemów pokazuje całościowy obraz złej sytuacji i
pozwala znaleźć problem kluczowy, do którego projekt powinien się odnieść. W drzewie
problemów musimy ustalić zależności pomiędzy problemami i związki przyczynowo -
skutkowymi. W drzewie problemy umieszczamy na dole a ich skutki na górze.
Definiowanie celu:
Powinien wyrażać
dążenie do rozwiązania konkretnego problemu, Jest odpowiedzią na zadany problem.
Analiza celów - drzewo celów sposób przedstawienia powiązań pomiędzy celami wynikami
i oddziaływaniami przez to zdefiniowany zostaje cel nadrzędny (główny) projektu oraz
cele podrzędne (szczegółowe).
Cele powinien być: Wdł. kryteriów SMART
S - specific |
konkretny |
M - measurable |
mierzalny |
A - actionable / available |
dostępny |
R - realistic |
realistyczny |
T - timetabled |
określony w czasie |
Cel główny:
- Zakłada zmianę dotychczasowego stanu
- Jest bezpośrednio związany z problemem
- Odpowiada na priorytety programu
- Przynosić efekty długoterminowe, wynikające
między innymi z realizacji projektu.
Cele szczegółowe:
- Skierowane do określonej grupy odbiorców
projektu
- Prowadzą do realizacji celu głównego
- Przekładają się na konkretne działania i
metody
Etapy konstruowania
projektu - plan działań
- Opis działań
- Harmonogram
- Zasoby ludzkie i materialne
- Budżet
- Monitorowanie, ewaluacja
Kredyty przyznawane na
inwestycje z zakresu czystszej produkcji
Zasady kredytowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o kredyt są
przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego.
Przedmiotem kredytowania będą inwestycje polegające na:
- Zmianie technologii (zmiana procesu, zmiany
urządzeń , maszyn, instalacji)
- Modernizacji technologii (częściowa zmiana
procesu produkcji)
- Automatyzacji procesu (zmiany parametrów
procesu, operacji)
- Zmianie surowca (zastąpienie surowca,
oczyszczanie surowca)
- Zmianie produktu (zastąpienie produktu,
zmiany w składzie produktu)
Okres składania wniosków
- bez terminu.
Maksymalna kwota kredytu to do 3 500 000 zł jednak nie więcej niż 70% kosztów przedsięwzięcia.
Okres kredytowania do 7 lat nie dłużej niż do 31.12.2010 a oprocentowanie kredytu - 0,4
stopy redyskontowej weksli nie mniej niż 3 % w stosunku rocznym. Maksymalny okres
realizacji zadania do 18 miesięcy od daty postawienia przez bank kredytu do dyspozycji
kredytobiorcy. Okres karencji - spłata kredytu rozpocznie się w następnym miesiącu po
zakończeniu zadania.
Więcej informacji na stronie: www.bosbank.pl/i.php?i=421
Jak otworzyć
kolekturę lotto ?
Totalizator Sportowy prowadzi rozwój sieci punktów sprzedaży
głównie w oparciu o istniejące punkty handlowo-usługowe działające na rynku w swojej
dziedzinie, wprowadzając tam jako działalność uzupełniającą sprzedaż gier
liczbowych i loterii lub tylko loterii. Najlepszą lokalizacją z punktu widzenia TS są
punkty prowadzące sprzedaż drobnych towarów bądź usług o charakterze impulsowym o
dużej przepustowości ludności w nowo powstałych sieciach handlowych, ciągach
komunikacyjnych, nowych osiedlach mieszkaniowych lub na terenach, gdzie sieć kolektur
jest słabo rozwinięta tak, aby możliwe było pozyskanie zupełnie nowych klientów.
Dla firm i osób prowadzących działalność gospodarczą
sprzedaż gier TS to poszerzenie oferty handlowej, źródło dodatkowego dochodu.
Kolekturę może prowadzić także osoba fizyczna, która nie ma zarejestrowanej działalności
gospodarczej. Totalizator niechętnie zgadza się na takie rozwiązanie, ponieważ jest
ono droższe niż współpraca z firmami. W Polsce jest ok. 1000 kolektur prowadzonych
przez osoby fizyczne. Można je łatwo rozpoznać, ponieważ są to kioski oferujące w
sprzedaży tylko produkty tej firmy. Totalizator podaje, że kolektorzy sprzedając gry
liczbowe, otrzymują gratyfikację w wysokości 7,5 proc. Przy sprzedaży zdrapek prowizja
ta wynosi 10 proc. Polska loteria gwarantuje osobom fizycznym, że w przypadku kiepskich
wyników otrzymają ok. 1,2 tys. zł brutto pensji. Sprzedawcy - firmy nie mają takiej
gwarancji. Kolektorzy działający jako osoby fizyczne uczestniczą w zysku
przedsiębiorstwa, a firmy nie. TS w imieniu swoich pracowników prowadzi księgowość,
płaci ZUS, opłaca podatki. Odpowiada również za remonty kolektur działających w
budkach. Kolektorzy działający jako firmy zajmują się tym na własną rękę.
Współpraca odbywa się w oparciu o umowę agencyjną z prowizyjnym wynagrodzeniem. Umowa
jest zabezpieczona wekslem własnym in blanco z dwoma poręczycielami. W ramach umowy
udostępniany jest terminal, montowana antena nadawczo-odbiorcza i szkolenia pracowników.
Oferent przygotowuje lokal (miedzy innymi instalację elektryczną) i zgodnie ze wskazówkami
TS montuje materiały reklamowe. TS zastrzegł sobie swobodę wyboru oferenta. Nie
przyjmuje żadnych reklamacji lub interwencji, za wyjątkiem sprawdzenia czy oferta
dotarła od Oddziału TS.
Pisemne oferty powinny zawierać następujące informacje:
- pełna nazwa podmiotu gospodarczego
- dokładny adres proponowanej lokalizacji
kolektury (powiat, gmina, miejscowość, ulica, numer domu, numer telefonu)
- rodzaj prowadzonej działalności
- godziny działania placówki z
wyszczególnieniem sobót i niedziel
- ilość klientów dziennie (np. dzienna ilość
paragonów kasowych)
- powierzchnia handlowa lokalu
- podstawa prawna dysponowania lokalem (własność,
najem itp)
- rok rozpoczęcia prowadzenia działalności
gospodarczej w tym lokalu
- opis otoczenia rynkowego (placówki handlowe w
sąsiedztwie, przystanki autobusowe i kolejowe, zakłady pracy, urzędy, szkoły,
kościoły, ciągi komunikacyjne, parking itp.)
- inne istotne aspekty prowadzonej
działalności
- szkic sytuacyjny lokalizacji z zaznaczeniem
ulic, najbliższego skrzyżowania, przystanków, kościoła, urzędów, itp.
Propozycje współpracy
należy kierować na adres:
Totalizator Sportowy Sp. z o.o. w Warszawie,
Oddział w Krakowie, ul. Olszańska 5a, 31-513 Kraków.
Można również
skorzystać z załączonego formularza Ankiety dla
firm zainteresowanych prowadzeniem kolektury "Totalizatora Sportowego".
KREDYT KUPIECKI
Kredyt kupiecki zwany też handlowym lub towarowym udzielany jest
przez sprzedawcę kupującemu. W praktyce jest odroczeniem zapłaty za otrzymane towary
lub usługi.
Ze względu na duże koszty kredytów bankowych kredyt kupiecki
staje się bardzo popularny. Taka forma zapłaty jest korzystna dla obu stron.
Sprzedający zwiększa swój udział w rynku, kupujący obniża koszty swojej
działalności. Jednak to sprzedający ponosi największe ryzyko takiej umowy. Dlatego
prawie zawsze kredytu kupieckiego udziela się firmom, do których posiada się pełne
zaufanie, z którymi współpracuje się od lat.
Kredyt kupiecki może występować w różnych formach.
W umowie kredytu kupieckiego określa się:
- wysokość procentowej stopy upustu
- termin korzystania z upustu
- termin zapłaty w pełnej wysokości
- naliczanie karnych odsetek, bądź żądanie
od klienta np. weksla, poręczenia, czy zastawu.
APTEKA
Aptekę może założyć przedsiębiorca prowadzący
działalność gospodarczą w dowolnej formie prawnej.
- nie może jednak prowadzić hurtowni
farmaceutycznej lub mieć złożonego wniosku o wydanie zezwolenia na jej prowadzenie.
Istnieje zakaz łączenia obydwu działalności,
- nie zostało mu w ciągu ostatnich 3 lat
odebrane zezwolenie na prowadzenie apteki,
- w ustawie prawo farmaceutyczne istnieje także
zapis co do ilości posiadanych aptek. Przedsiębiorca (nie może posiadać więcej niż 1
proc. aptek na terenie województwa, nie może być również członkiem grupy
kapitałowej, która ten warunek spełnia).
Po zarejestrowaniu
działalności gospodarczej przedsiębiorca musi wystąpić z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na prowadzenie apteki do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Farmaceutycznej.
Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Krakowie
adres : pl. Szczepański 5
31-011 Kraków
tel. 422-75-41, 422-75-43
fax : 422-75-52
Godziny pracy WIF:
poniedziałek - 8.00 - 16.00
wtorek - piątek - 7.30 - 15.30
Więcej informacji : http://www.gif.gov.pl/pdf-y/ZRZ/ZRZ_2005-10-11-004.pdf
|