ŻYCIORYS,
CV
Oprócz nazwy życiorys zawodowy możesz spotkać się również z określeniem Curriculum
Vitae, CV lub resume. Każda z tych nazw prezentuje dokument, który w sposób
uporządkowany i skrótowy, informuje o Tobie, a przede wszystkim o Twoim wykształceniu,
doświadczeniu zawodowym, kwalifikacjach i umiejętnościach zawodowych oraz
zainteresowaniach. Stanowi inwentarz Twoich osiągnięć tworzy rozbudowaną wizytówkę,
przedstawia Twoją osobę pracodawcy, może posłużyć jako plan rozmowy kwalifikacyjnej,
może być przypomnieniem osoby po rozmowie.
TYPY ŻYCIORYSÓW:
- chronologiczny,
- funkcjonalny,
- niekonwencjonalny,
- europejski.
Typ chronologiczny
Ten typ życiorysu
pozwoli Ci przedstawić swoją drogę rozwoju zawodowego zgodnie z chronologią czasową.
Jest najczęściej stosowanym typem życiorysu, piszą go zarówno absolwenci jak i osoby
z doświadczeniem zawodowym. Pozwala on na przedstawienie pracodawcy Twojej historii
zawodowej, praktyk, edukacji w sposób uporządkowany, wyznaczony przez konkretne daty.
Struktura życiorysu chronologicznego:
Dane osobowe
Wykształcenie
Doświadczenie zawodowe
Dodatkowe kwalifikacje i umiejętności
Zainteresowania
Referencje
Typ funkcjonalny
Ten typ życiorysu
pozwoli Ci przedstawić Twoje kompetencje (wiedza, umiejętności , doświadczenia),
osiągnięcia zawodowe w taki sposób aby pracodawca miał obraz tego jakim jesteś
fachowcem w danej dziedzinie. Ważniejsze od historii edukacji i zatrudnienia oraz
zdobytego wykształcenia będzie to co umiesz robić, Twoje kompetencje.
Struktura życiorysu funkcjonalnego:
Dane osobowe
Cel
Streszczenie dotychczas wykonywanej pracy z zaakcentowaniem posiadanego doświadczenia i
osiągnięć
Opis kompetencji
Przebieg pracy zawodowej
Wykształcenie
Zainteresowania
Referencje
Typ
niekonwencjonalny
Indywidualne
przedstawienie wytworów swojej pracy w formie portfolio
- teczka ze swoimi pracami np. fotografie, szkice, rysunki
(artysta plastyk, projektant mody)
- płyta CD np. ze stworzoną przez siebie stroną www (grafik
komputerowy)
- napisany reportaż, opowiadanie (dziennikarz)
- Kaseta czy CD z nagraną prezentacją (szkoleniowiec).
Typ europejski
Jest to wzór
życiorysu wymagany w krajach należących do Unii Europejskiej może być przydatny
jeżeli będziesz starał się o pracę w tych krajach. Możesz się z nim zapoznać na
stronie www.europa.eu.int/comm/education.
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE TREŚCI I FORMY
- pisz zwięźle i rzeczowo
Osoba dokonująca wstępnej selekcji cv kandydatów ma około 30 sekund na zapoznanie się
z jednym dokumenty. Dlatego też od zwięzłości i rzeczowości zawartych informacji oraz
ich graficznej formy może zależeć zakwalifikowanie się do grona kandydatów
zaproszonych na rozmowę kwalifikacyjną.
- przedstawiaj fakty konsekwentnie i logicznie
Pisząc CV musisz się skupić na tym co najważniejsze. Zastanów się czytając
ogłoszenie, jakie są wymagania pracodawcy, jakich oczekuje od kandydata kompetencji
(wiedzy, doświadczenia, umiejętności).
- zadbaj o przejrzystą i czytelną formę
Zbyt duża ilość informacji napisana drobnym drukiem, bez zachowania odstępów
zniechęca do czytania. W celu zwrócenia uwagi czytającego na ważniejsze elementy
naszego CV, możemy zastosować wyróżnienia tłustym drukiem (z umiarem).
- objętość
CV zwykle powinno mieścić się na jednej stronie, w wyjątkowych sytuacjach na dwóch.
Przy opisywaniu swojego doświadczenia zawodowego poświęcaj więcej miejsca stanowiskom
będącym w związku z pracą, o którą się starasz. Obowiązującym standardem jest
format A4, kartka biała, druk czarny, wielkość czcionek 12-14 pkt. CV należy napisać
w edytorze tekstu, jeżeli firma nie wymaga napisania dokumentów odręcznie.
LIST MOTYWACYJNY
List motywacyjny (nazywany też listem
przewodnim lub intencyjnym). Jest to pisemna forma nawiązania kontaktu z pracodawcą. Do
listu motywacyjnego załączamy standardowo Curriculum Vitae oraz inne dokumenty, jeśli
życzy sobie tego pracodawca np. kopie świadectw i dyplomów. Głównym celem listu
motywacyjnego jest przedstawienie własnej osoby, tak aby wzbudzić zainteresowanie
pracodawcy i zachęcić go lepszego poznania nas. W efekcie nasz list motywacyjny ma
skłonić pracodawcę do zaproszenia nas na rozmowę kwalifikacyjną. Ponadto
sporządzając list mamy możliwość wykazania się umiejętnościami językowymi oraz
zdolnością przekonywania.
TREŚĆ I STRUKTURA LISTU MOTYWACYJNEGO
- Imię i nazwisko aplikującego, adres, telefon
(lewy górny róg),
- Miejsce i data przygotowania dokumentu (prawy
górny róg),
- Imię i nazwisko oraz stanowisko osoby, do
której kierujemy list, nazwa i adres Firmy (prawa strona pod datą),
- Zwrot grzecznościowy np. Szanowni Państwo -
jeżeli nie udało Ci się uzyskać danych personalnych osoby, która będzie czytała
list; Szanowny Panie /Szanowna Pani - gdy wiesz do kogo piszesz (od lewego marginesu,
pisany ręcznie),
- Pierwszy akapit - tu powinna znaleźć się
informacja o tym dlaczego aplikujesz do danej firmy (np. odpowiadasz na ofertę prasową,
odbyłeś rozmowę telefoniczną, z artykułu prasowego dowiedziałeś się o planach
rozwoju firmy artykułu prasowego) oraz wyróżnienie stanowiska na jakie aplikujesz,
- Drugi akapit: tutaj należy zawrzeć
informację uzasadniającą dlaczego jesteś odpowiedni na to stanowisko,
- Zwrot grzecznościowy "z wyrazami
szacunku", "z poważaniem" (z prawej strony, pod tekstem; pisany ręcznie),
- Podpis (pod zwrotem grzecznościowym;
odręczny),
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE TREŚCI:
- W liście motywacyjnym mamy okazję
rozszerzyć i uwypuklić najważniejsze naszym zdaniem informacje zawarte w życiorysie.
Nie należy jednak powtarzać treści w nim zawartych, ale raczej rozszerzyć lub
pogłębić te najistotniejsze z punktu widzenia oczekiwań pracodawcy.
- Aby zachęcić pracodawcę do zaproszenia Cię
na rozmowę pisz o tym jakie On będzie miał korzyści z zatrudnienia Ciebie, a nie jakie
Ty możesz mieć korzyści wynikające z pracy w jego firmie.
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE FORMY:
- List motywacyjny nie powinien być dłuższy
niż jedna strona A4,
- Najlepiej pisać go czcionką 12 pkt.
- Podpis
ROZMOWA
KWALIFIKACYJNA
Rozmowa
kwalifikacyjna jest dla pracodawcy najlepszym sposobem na poznanie kandydata na pracownika
swojej firmy. Pracodawcy pytają np. o doświadczenie zawodowe, organizację czasu,
sposób rozwiązywania problemów, oczekiwania co do nowego stanowiska.
Warto pamiętać, że rozmowa kwalifikacyjna jest najczęściej
ostatnim i najważniejszym etapem w poszukiwaniu pracy i dlatego powinniśmy się do niej
dobrze przygotować. Warto zdobyć wcześniej informacje na temat firmy, w której chcemy
podjąć pracę. Szczególnie jeśli jest to firma z tradycjami. Może to dać kandydatowi
dodatkowe punkty.
Na spotkanie najlepiej przyjść przynajmniej 5 minut wcześniej.
Mieć schludny wygląd, odpowiedni ubiór. To w gestii zapraszającego należy
przywitanie. Przyszły pracodawca powinien zadawać pytania, a my odpowiadać na nie
najpełniej i w zgodzie z prawdą. W czasie rozmowy ważna jest, postawa jaką się
przybiera. Nie możemy się odchylać do tyłu, opierać się o biurko. Ręce można
trzymać swobodnie na kolanach. Nie należy unikać wzroku rozmówcy i patrzeć mu często
w oczy, zwłaszcza kiedy mówi. Świadczy to o naszej szczerości i odwadze. Trzeba umieć
umotywować chęć pracy w tej firmie, a także wyliczyć swoje predyspozycje na to
stanowisko. Warto unikać odpowiedzi "tak" lub "nie". Są to tzw.
odpowiedzi zamknięte, które powodują, że rozmowa zamienia się w przesłuchanie,
zamiast być pełnym wymiany informacji dialogiem. Na koniec rozmowy można np. pochwalić
siedzibę firmy czy gabinet oraz wyrazić zadowolenie, że doszło do tego spotkania.
Plan rozmowy kwalifikacyjnej
Rozmowa kwalifikacyjna
dotyczy najczęściej siedmiu zagadnień:
- CECHY FIZYCZNE
Jakie są wymagania dotyczące ogólnego stanu zdrowia, siły fizycznej, witalności,
wzroku, słuchu, mowy, wyglądu, wieku, itp.?
- KWALIFIKACJE
Jakie są wymagania dotyczące wykształcenia, wiedzy technicznej, specjalistycznego
przygotowania i praktyki zawodowej?
- SZCZEGÓLNE ZDOLNOŚCI
Czy wymagane są szczególne zdolności - np. zdolności techniczne, łatwość
posługiwania się liczbami, zdolności twórcze, zamiłowanie do pracy z ludźmi?
- INTELIGENCJA
W jakim stopniu wymagana jest umiejętność logicznego myślenia oraz łatwość uczenia
się?
- CECHY CHARAKTERU
Czy wymagane są umiejętność np.: pracy w zespole, własna inicjatywa, samodzielna
praca, upór odpowiedzialność, odporność na stres?
- ZAINTERESOWANIA
Nasze ogólne zainteresowania np. majsterkowanie, sport, działalność artystyczna, praca
społeczna itp. mogą ułatwić otrzymanie pracy?
- WYMAGANIA DODATKOWE
Na jakie dodatkowe okoliczności musimy zwrócić uwagę - np. dojazd do domu, opieka nad
dziećmi, konieczność pracy po godzinach, praca małżonka itp.
Najważniejsze rzeczy o
których należy pamiętać przy rozmowie kwalifikacyjnej.
- Punktualność (5 minut przed czasem)
- Schludny wygląd, odpowiedni ubiór
- Czekamy na powitanie i wskazanie miejsca
- Swobodna, ale pełna szacunku postawa
- Staranne odpowiedzi na zadane pytania
- Prezentacja siebie i swoich zalet
- Kilka Naszych pytań na temat pracy
- Słuchanie jest równie ważne jak mówienie
- Podziękowanie i wyrażenie nadziei na kolejne
spotkanie
O
tym, jakie zrobimy wrażenie, decyduje zachowanie, to co rozmówca wie o nas z listu,
rozmowy telefonicznej, opinii innych czy doświadczenia. W sytuacji starania się o pracę
istotne jest, aby każdy element był spójny aby oddać pozytywny obraz przyszłego
pracownika. Dobrze jest przygotowywać się do wypowiedzi - ćwiczyć ładne i zrozumiałe
wypowiedzi.
Po przebytej rozmowie można przeanalizować wypowiedzi aby
poznać swoje słabe strony i np. na które pytanie nie potrafiliśmy udzielić
odpowiedzi. Taka analiza pozwoli nam uniknąć podobnego błędu podczas kolejnej rozmowy
z innym pracodawcą.
Rozmowa kwalifikacyjna i co dalej?
Firma może zaproponować poddanie się testom. Testy mogą być różne, ale generalnie
służą próbie określenia cech osobowości i predyspozycji zawodowych, naszą
przydatność na konkretnym stanowisku.
REKRUTACJA I SELEKCJA
Rekrutacja
określana jest jako pozyskiwanie przez daną organizację określonej liczby kandydatów,
aby następnie przeprowadzić selekcję i wybrać przyszłych pracowników. Najczęściej
mamy do czynienia z dwoma rodzajami rekrutacji:
Rekrutacja
szeroka |
Rekrutacja
segmentowa |
Stosowana przy
poszukiwaniu kandydatów np. na stanowisko produkcyjne.
Proste procedury
Poszukiwanie kandydatów na szeroko rozumianym rynku pracy - dotarcie do największej
liczby osób. |
Stosowana przy
poszukiwaniu kandydatów na stanowiska specjalistyczne posiadający odpowiednie
umiejętności, kwalifikacje, cechy charakteru a nawet zainteresowania.
Służy przyciągnięciu kandydatów na konkretne stanowiska do określonego segmentu
rynku pracy. |
METODY
REKRUTACJI
- Ogłoszenie prasowe
- Komunikaty i ogłoszenia w radiu i telewizji
- Współpraca z Urzędami Pracy
- Internet
- Tablice ogłoszeń
- Własna baza danych potencjalnych kandydatów
- Baza danych firm rekrutacyjno- selekcyjnych
- Współpraca z organizacjami i
stowarzyszeniami zawodowymi
- Współpraca z Akademickimi Biurami Karier
- Rekomendacje
- Targi Pracy
Zdarza się, że przy
rekrutacji następuje podział kandydatów np.
- Ze względu na związek z firmą - członkowie
rodzin, kandydaci którzy pracowali już w firmie np. na zastępstwie, na umowę zlecenie
- Ze względu na stosunek do pracy: osoby
bezrobotne, osoby pracujące, osoby czasowo nie pracujące, absolwenci, studenci.
Etapy rekrutacji są
ściśle związane z selekcją.
Selekcja jest to
część procesu pozyskiwania pracowników zakończona ostatecznym wyborem odpowiedniego
kandydata.
Selekcja przebiega etapowo:
- Zapoznanie się z ofertą pisemną ( CV, list
motywacyjny) kandydata
- Rozmowa wstępna z kandydatem
- Weryfikacja informacji podanych przez
kandydata
- Rozmowa kwalifikacyjna ostateczna
- Badania lekarskie
- Zatrudnienie wybranego kandydata
Podczas selekcji
kandydat na pracownika wybierany jest na podstawie określonych kryteriów są one
weryfikowane podczas różnych etapów selekcji- np. podczas rozmów z kandydatem.
Po akcji rekrutacyjnej z pisemnych ofert kandydatów przeprowadzana jest pierwsza
selekcja. Z wybranymi osobami przeprowadzane są rozmowy wstępne, które na ogół
trwają krótko, ale dają obraz ogólnej opinii o kandydacie i jego kwalifikacjach na
dane stanowisko. Następnie sprawdzane są referencje czyli skontaktowanie się z osobą,
która ich udzieliła. Wybrani kandydaci przechodzą testy psychologiczne - które
identyfikują ich umiejętności, uzdolnienia i cechy osobowości ważne z punktu widzenia
przyszłego stanowiska pracy. Głównie na podstawie testów przeprowadzana jest kolejna
rozmowa . Kluczowym etapem selekcji jest rozmowa ostateczna. Przeprowadzana z osobami,
które mają największe szanse na zatrudnienie i odniesienie sukcesu na tym stanowisku
pracy. Wymagane jest również przedstawienie wyników badań lekarskich, aby ustalić czy
praca na danym stanowisku pracy nie będzie miała złego wpływu na stan zdrowia
kandydata. Teraz ostateczny wybór jest już formalnością. Ta złożona etapowo selekcja
odbywa się najczęściej przy rekrutacji segmentowej. Tak wygląda wybór kandydata na
specjalistyczne i niejednokrotnie odpowiedzialne stanowisko. Przy rekrutacji szerokiej
wystarczą tylko pisemne oferty kandydata i rozmowa kwalifikacyjna. Selekcja jest więc
prostsza i krótsza.
Wielu pracodawców wynajmuje firmy rekrutacyjno- selekcyjne one prowadzą rekrutację na
wszystkie stanowiska lub tylko te wybrane. Niejednokrotnie takie firmy posiadają już
swoją bazę kandydatów, ogłaszają się w prasie, radiu. Można powiedzieć, że
specjalizują się w selekcji specyficznej - kandydatów dla określonej grupy zawodowej.
Firmy executive serach - prowadzą rekrutację dla firm, które poszukują kandydatów
wyłącznie na stanowiska kierownicze. W tym celu korzystają z metody poszukiwania
bezpośredniego np. z tzw. łowcy głów (head hunters) - który poszukuje kandydatów z
pośród najlepszych studentów, absolwentów lub po prostu w konkurencyjnej firmie z
danej branży
STRATEGIE SELEKCYJNE
Selekcja kandydatów
polega na sprawdzeniu przydatności kandydata na stanowisko. Przede wszystkim sprawdzenie
przydatności zawodowej - to określenie odpowiedniości kandydata z punktu widzenia
określonych kryteriów, spełnienie przez kandydata wymagań zawartych w profilu.
Pay-off- po każdym etapie selekcji eliminowana jest pewna grupa kandydatów,
która wypadła gorzej w stosunku do reszty ona też przechodzi do dalszego etapu
selekcji.
Kompensacyjna - decyzje podejmuje się na końcu procesu w stosunku do całej grupy
kandydatów.
METODY SELEKCJI
- Ocena dokumentacji aplikacyjnej
- Wywiad telefoniczny
- Sprawdzenie referencji
- Rozmowa kwalifikacyjna
- Testy psychologiczne
- Metody selekcji w grupie
Istnieje wiele technik
( metod) selekcji dlatego osoba poszukująca pracy powinna być przygotowana, na to że
może spotkać również te rzadziej spotykane. Do najbardziej znanych i najczęściej
wykorzystywanych należy analiza dokumentów aplikacyjnych, rozmowa kwalifikacyjna,
istnieją metody, które ostatnio stają się modne podczas selekcji kandydatów jak np.
testy psychologiczne lub Assessment Centre to tzw. Centrum Oceny Zintegrowanej
TESTY PSYCHOLOGICZNE
Chętnie wykorzystywane
podczas rekrutacji przez pracodawców i firmy rekrutacyjne ponieważ pozwalają na
zobrazowanie i zmierzenie kompetencji, umiejętności i cech osobowościowych, które
wymagane są na określonym stanowisku wdanej firmie. Uważa się, że testy
psychologiczne zapewniają trafność i wiarygodność odpowiedzi.
Rodzaje testów:
Testy osiągnięć i umiejętności
- badają jakość wiedzy i poziom opanowania
umiejętności wcześniej nabytych
- badają umiejętności wymagane na danym
stanowisku np. maszynopisanie
- badają wiedzę z zakresu np. prawa pracy,
finansów, księgowości
Testy osobowości
- mówią o trwałych cechach osobowościowych i
emocjonalności kandydata
- badają temperament
- na ich podstawie można przewidzieć
zachowanie w sytuacji zawodowej
- wskazują stopień dojrzałości społecznej
Testy inteligencji
- testy standaryzowane:
Inteligencja ogólna - sprawdzenie podstawowych czynności umysłowych człowieka
Inteligencja skrystalizowana - zbiór szczegółowych zdolności intelektualnych (np.
abstrakcyjno- logiczne)
Testami specjalistycznymi mogą się posługiwać tylko psychologowie. Testy osiągnięć
i umiejętności może opracować i stosować we własnym zakresie pracodawca w procesie
rekrutacji i selekcji.
ASSESSMENT CENTRE TZW. CENTRUM OCENY
Assessment Centre to tzw. Centrum Oceny
Zintegrowanej Metoda ta polega na poddaniu kandydatów serii indywidualnych i grupowych
zadań, ćwiczeń, testów - tematycznie związanych ze stanowiskiem. Wszystko to podlega
ocenie przez kilka osób ( asesorów) tak aby uzyskać największą obiektywność ocen.
Centrum Oceny może się składać z wielu etapów. Centrum Oceny to metoda czasochłonna
i kosztowna.
Zadania realizowane w ramach Centrum Oceny:
Trudne sytuacje
interpersonalne
Badane jest zachowanie i radzenie sobie w trudnych sytuacjach, asertywność,
umiejętność przekonywania.
Dyskusje lub zadania
grupowe
Badane i obserwowane są umiejętności pracy grupie, aktywność, miejsce jakie zajmujemy
w grupie, komunikatywność.
Koszyk zadań lub
inaczej koszyk z pocztą
Badane jest planowanie, odporność na stres, ustalanie priorytetów, zrządzanie czasem.
Kandydat musi wykonać zadanie określić kolejność realizowanych działań ze względu
na ich ważność, na to wszystko ma wyznaczony czas. ( może to być np. sortowanie
koszyka z pocztą).
Prezentacja
Badana jest odporność na stres, zachowanie podczas publicznych wystąpień (język
ciała), komunikatywność, zainteresowanie i przyciągnięcie uwagi słuchaczy.
Case study
Badana jest umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce, myślenie kreatywne, dobre
planowanie działań i wyznaczanie priorytetów. Kandydat musi wykonać określone zadania
w wyznaczonym czasie. Zadania wymagają zaangażowania specjalistycznych kwalifikacji,
określonej wiedzy. Zadania wiążą się najczęściej z działalnością firmy.
Środki na podjecie działalności
gospodarczej
Regulacje prawne:
1/ art. 46 ustawy z dnia 20.04.2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(Dz.U. z 2004r. nr 99.poz. 1001)
2/ Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31.08.2004r. w sprawie warunków i
trybu refundacji ze środków funduszu kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska
pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie
działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i
doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy /Dz.U z 2004r. nr 196, poz. 2018/,
3/ Regulamin dyrektora PUP w Oświęcimiu w sprawie refundacji ze środków Funduszu Pracy
kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego,
przyznania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz
refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa.
Starosta Oświęcimski
na zasadach określonych w art.46 ustawy oraz w rozporządzeniu może ze środków
Funduszu Pracy przyznać bezrobotnemu:
- jednorazowo środki na podjęcie
działalności gospodarczej, (w wysokości określonej w umowie, nie przekraczającej 500%
(obecnie do 12.027,30 zł) przeciętnego wynagrodzenia. W przypadku gdy działalność
jest podejmowana na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych w rozumieniu
przepisów prawa spółdzielczego, wysokość przyznanych bezrobotnemu środków nie może
przekraczać 300% (obecnie do 7.216,38 zł) przeciętnego wynagrodzenia na jednego
członka założyciela spółdzielni oraz 200% (obecnie do 4.810,92 zł) przeciętnego
wynagrodzenia na jednego członka przystępującego do niej po założeniu spółdzielni).
- oraz refundować koszty pomocy prawnej
konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej (do
wysokości 80% (obecnie do 2.405,46 zł) udokumentowanych kosztów , nie wyższej
jednak niż przeciętne wynagrodzenie).
Środki te nie
mogą być przyznane bezrobotnemu, jeżeli:
- w okresie 12 miesięcy poprzedzających
złożenie wniosku odmówił bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji
odpowiedniego zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, przygotowania zawodowego w
miejscu pracy, wykonywania prac interwencyjnych lub robót publicznych;
- otrzymał pożyczkę z Funduszu Pracy lub
środki z innych funduszy publicznych na podjęcie działalności gospodarczej lub
rolniczej;
- nie spełnia warunków, o których mowa w
rozporządzeniu Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87
i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (DZ.Urz.WEL. 10 z
13.01.2001).
- zamierza przystąpić do spółdzielni
socjalnej, która zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne,
Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych albo zalega z
opłacaniem innych danin publicznych;
- zamierza przystąpić do spółdzielni
socjalnej, która posiada nieuregulowane w terminie zobowiązania cywilnoprawne;
- był karany za przestępstwo umyślne;
- w okresie 12 miesięcy przed dniem złożeniem
wniosku prowadził własną działalność gospodarczą;
- ubiega się przyznanie środków z zamiarem
przeznaczenia powyżej 50% wnioskowanej kwoty na zakup towaru.
Przyznane bezrobotnemu
środki nie mogą być wykorzystane w ramach umowy sprzedaży zawartej z krewnym w linii
prostej. Poniesienie kosztów dokumentowane będzie na podstawie rachunków oraz innych
dowodów potwierdzających w sposób wiarygodny poniesienie określonych należności.
Bezrobotny składa w Urzędzie wniosek o przyznanie środków wraz z
odpowiednimi załącznikami. We wniosku określa się:
- kwotę wnioskowanych środków;
- rodzaj działalności gospodarczej, którą
bezrobotny zamierza podjąć;
- kalkulację kosztów związanych z podjęciem
działalności, źródła ich finansowania oraz wskazanie działań podjętych na rzecz
podjęcia działalności, dotyczących w szczególności pozyskania lokalu, uzyskania
niezbędnych pozwoleń oraz odbycia szkoleń;
- szczegółową specyfikację i harmonogram
zakupów w ramach wnioskowanych środków;
- przewidywane efekty ekonomiczne prowadzenia
działalności gospodarczej.
Szczegółowe warunki,
tryb, zasady i kryteria przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej
określa Zaopiniowany przez Powiatową Radę Zatrudnienia Regulamin
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zostaje zawarta z bezrobotnym umowa określająca
m.in.:
- wysokość przyznanych środków i ich
przeznaczenie
- rodzaj prowadzonej działalności i obowiązek
jej prowadzenia przez okres co najmniej 12 miesięcy
Bezrobotny, któremu
przyznano środki na podjęcie działalności gospodarczej powinien podjąć tą
działalność i rozliczyć się w ciągu 3 miesięcy od dnia przekazania bezrobotnemu
środków do dyspozycji. W uzasadnionych przypadkach umowa może przewidywać inny termin
rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Bezrobotny jest zobowiązany do zwrotu przyznanych środków wraz z odsetkami ustawowymi w
ciągu 30 dni od dnia otrzymania wezwania w przypadku wykorzystanych niezgodnie z
przeznaczeniem przyznanych środków, prowadzenia działalności gospodarczej przez okres
krótszy niż 12 miesięcy lub naruszenia innych warunków umowy.
Przesyłanie podania
o prace e-mailem
W Internecie i prasie
coraz częściej można znaleźć oferty zatrudnienia, w których jako jedyny kontakt
podaje się adres poczty elektronicznej. Niezależnie od tego czy jest to ogłoszenie
dotyczy dobrze płatnej posady na wysokim stanowisku czy drobnego zajęcia łączy je
właśnie możliwość przesyłania swoich dokumentów aplikacyjnych za pomocą Internetu.
Listy elektroniczne nie są trudne do napisania, a ich wysyłanie praktycznie nic nie
kosztuje.
W wielu ogłoszeniach można przeczytać, że tylko taka forma wstępnego kontaktu jest
pożądana. Oszczędza to czasu wszystkim - pracodawcy oraz kandydatom, którzy ubiegają
się o pracę.
Jednak nasze szanse zależą nie tylko od tego jak dobra jest nasza kandydatura i jak
dobrze przedstawimy swoje zalety, ale także od tego jak dobrze (albo źle) zrobią to
nasi konkurenci.
Wysyłając podanie o pracę E-mailem warto zastosować się do kilku sprawdzonych
zasad.
Składając podanie o pracę w formie elektronicznej nie jesteśmy zwolnieni od
zachowania odpowiedniej formy.
Standardem przy ubieganiu się o pracę jest przedłożenie CV, czyli życiorysu
zawodowego oraz listu motywacyjnego.
CV powinno być: napisane poprawnie i przejrzyście według prawidłowego szablonu.
Jeśli jesteśmy zainteresowani pracą w różnych branżach warto mieć 2-3 wersje CV.CV
najlepiej napisać w edytorze tekstu- np. Word i wkleić kolorowe zdjęcie w formacie JPG
albo GIF.
List motywacyjny powinien być napisany indywidualnie. Pracodawca ma wobec
kandydata określone oczekiwania musimy więc spróbować wyjść tym oczekiwaniom na
przeciw. Dlatego też nie można mieć jednego listu motywacyjnego, który będzie się
nadawał do wysyłania do różnych pracodawców. List motywacyjny, który zawiera tylko
ogólniki i frazesy nie przyniesie sukcesu.List motywacyjny również piszemy w edytorze
tekstu umieszczając w nagłówku nazwę i siedzibę firmy do której kierujemy list
motywacyjny. W stopce umieszczamy nasze dane kontaktowe oraz formułkę o zgodzie na
przetwarzanie danych osobowych.
CV i list motywacyjny przesyłamy jako załączniki wysyłanego e-maila.
Przygotowanie listu elektronicznego
Przygotowując list elektroniczny należy go właściwie zatytułować oraz zadbać o
prawidłowe nazwy załączników.
OD |
katarzynanowicka@email.com.pl |
DO |
kadry@firmax.pl |
Temat |
praca (Katarzyna
Nowicka) |
Dołącz |
list motywacyjny.doc;
CV (Katarzyna Nowicka).doc |
Firma X Sp. z o.o.
Kraków
kadry@firmax.pl
podanie o pracę: stanowisko główny księgowy
Szanowni Państwo,
W odpowiedzi na Państwa ogłoszenie, poszukujące kandydatów na stanowisko głównego
księgowego, chciałabym zgłosić moją kandydaturę. Posiadam wymagane kwalifikacje:
średnie wykształcenie ekonomiczne , studia magisterskie, a także 2-letni staż na
podobnym stanowisku oraz odbyte liczne kursy i szkolenia.
Jestem osobą aktywną i otwartą. Mam nadzieję, że byłabym w stanie sprostać Państwa
oczekiwaniom w zakresie realizacji ciekawych i ambitnych przedsięwzięć. W załączeniu
przesyłam moje CV zawierające informacje o moich kwalifikacjach i doświadczeniach
zawodowych. Wszystkie informacje zawarte w życiorysie chętnie uzupełnię podczas
rozmowy.
Wyrazy szacunku
Katarzyna Nowicka
ul. Jana Kowalskiego 1
31-542 Kraków
tel. (012)1000000
tel. 0500-87654321
katarzynanowicka@email.pl
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych dla potrzeb procesu rekrutacji zgodnie z
Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 Dz. U. Nr 133 Poz.883. |
|