W
październiku tego roku przypada pierwsza rocznica urzędowania Rzecznika Praw Pacjenta,
będącego centralnym organem administracji rządowej w Polsce. Jego zadaniem jest jak
najlepsze realizowanie zapisów ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i
Rzeczniku Praw Pacjenta, w tym oczywiście reagowanie w każdej sytuacji, w której prawa
pacjenta są naruszane.
Obecny Rzecznik Praw Pacjenta - Pani Krystyna Barbara Kozłowska
rozpoczęła ogólnopolską kampanię promocyjno - informacyjną, której adresatem są
wszyscy obywatele. Kampania ma na celu przede wszystkim rozpropagowanie wiedzy o prawach
pacjenta, a także o instrumentach przysługujących pacjentom w przypadku łamania ich
praw.
Jeśli jesteś w sytuacji, w której zakład opieki zdrowotnej
lub personel udzielający świadczeń zdrowotnych w placówkach publicznych lub
prywatnych, naruszył twoje prawa - zgłoś się do Biura Rzecznika Praw Pacjenta -
apeluje Pani Rzcznik. Pamiętaj, że jako pacjent masz prawo do:
1. Świadczeń zdrowotnych.
2. Informacji o swoim stanie zdrowia.
3. Zachowania przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych tajemnicy
informacji związanych z leczeniem.
4. Wyrażenia zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.
5. Poszanowania intymności i godności.
6. Dokumentacji medycznej.
7. Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
8. Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
9. Opieki duszpasterskiej.
10. Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Kto jest zobowiązany do poszanowania praw pacjenta ?
- Osoby wykonujące zawód medyczny: lekarze, pielęgniarki, położne, diagności,
fizjoterapeuci, ratownicy medyczni i inni profesjonaliści opieki zdrowotnej oraz każda
osoba uczestnicząca w udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
- Podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej oraz współuczestniczące w ich
udzielaniu, takie jak: zakłady opieki zdrowotnej (szpitale, przychodnie, ośrodki
zdrowia, poradnie, zakłady opiekuńczolecznicze, zakłady pielęgnacyjno - opiekuńcze),
praktyki lekarskie, pielęgniarskie i położnicze, jednostki badawczo-rozwojowe.
- Inne podmioty opieki zdrowotnej takie jak: Narodowy Fundusz Zdrowia, administracja
publiczna właściwa w zakresie ochrony zdrowia, samorządy zawodowe, producenci leków i
urządzeń medycznych oraz apteki.
Jeśli Twoje prawa zostały naruszone zadzwoń:
- bezpłatna infolinia: 800-190-590 (czynna pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00)
- połączenia z tel. komórkowych (płatne wg stawek operatora): (22) 833- 08-85; (22)
635- 59-96
Informacji na infolinii udzielają specjaliści z zakresu ochrony zdrowia oraz prawnicy.
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
al. Zjednoczenia 25
01-829 Warszawa
tel. (22) 532 82 50; fax: (22) 833 08 86;
sekretariat@bpp.gov.pl
; www.bpp.gov.pl |