"Strategia Społecznego-Gospodarczego Rozwoju Gminy
Trzciana" została opracowana przy udziale lokalnej społeczności w roku 1999 przez
Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Tarnowie z siedzibą w Zgłobicach.

W dniach 25, 26, 27 luty 1999 oraz 10 marca 1999 w Gminie Trzciana odbyła się tzw.
"Partnerska Sesja Strategiczna". Była ona najistotniejszym elementem procesu
tworzenia Gminnej Strategii Rozwoju. Stanowiła bowiem dla mieszkańców swoiste forum
dyskusyjne na temat krótko i długoterminowych kierunków rozwoju oraz gospodarczego i
społecznego wizerunku, do którego gmina powinna dążyć.
Do udziału w 3-dniowej "Sesji Strategicznej"
zaproszeni zostali radni gminy, sołtysi, przedstawiciele instytucji gospodarczych i
społecznych funkcjonujących na terenie gminy oraz indywidualni mieszkańcy. Sesja miała
charakter otwarty tzn. że każdy mieszkaniec gminy mógł w niej aktywnie uczestniczyć,
angażując swój potencjał intelektualny oraz wiedzę i doświadczenie.
W celu zapewnienia uczestnikom skutecznej i wydajnej pracy do przeprowadzenia Sesji
zaangażowano moderatorów.
Główną ich rolą było ułatwianie dyskusji uczestnikom
oraz koncentrowanie ich uwagi na problemach będących przedmiotem strategii. Uczestnicy
pracowali w systemie grupowym. Podstawowym warunkiem pracy poszczególnych grup było
uzyskanie konsensusu społecznego co do merytorycznego kształtu strategii.
W pierwszym dniu Sesji uczestnikom została przedstawiona
społeczno-gospodarcza diagnoza gminy. Na jej podstawie oraz na bazie własnych
doświadczeń uczestnicy przeprowadzili tzw. analizę SWOT czyli dokonali oceny mocnych i
słabych stron oraz szans i zagrożeń.
W drugim dniu Sesji, na podstawie inwentaryzacji mocnych i
słabych stron oraz szans i zagrożeń wytyczone zostały główne kierunki rozwoju gminy
oraz cele strategiczne i cele operacyjne.
W trzecim dniu Sesji określono gospodarczą i społeczną wizję
gminy oraz ustalono etapy działania zmierzające do jej osiągnięcia.
Sesja Strategiczna w odczuciu uczestników była żmudna i
wyczerpująca, ale konieczna dla nawiązania partnerskiego dialogu mieszkańców z
władzami gminy i odwrotnie. Dla zachowania pełnego partnerstwa dyskusja uczestników
prowadzona była w małych grupach z zastosowanej odpowiednich technik, które nie
pozwalały na zdominowanie dyskusji przez jedną osobę, a raczej zachęcały do
uczestnictwa osoby bierne. Dyskusje były w pełni demokratyczne tzn. że każdy uczestnik
miał jednakową możliwość udziału, niezależnie od stanowiska, pozycji, starszeństwa
czy osobowości. Ostatecznym rezultatem "Partnerskiej Sesji Strategicznej" było
wypracowanie:
- Wizji Rozwoju Gminy
- Kierunków Rozwoju Gminy
- Celów Strategicznych
- Planu zadań krótko i długoterminowych.
Analiza uwarunkowań gospodarczych i społecznych identyfikuje w gminie dwa najważniejsze
probmy, co do istnienia których Trzciana nie jest odosobniona wśród innych gmin
należących do nu Małopolski.
Pierwszy to bardzo duże bezrobocie spowodowane brakiem
miejsc pracy w sferze okołorolniczej oraz pozarolniczej. Według szacunkowych wyliczeń w
Trzcianie występuje potrzeba stworzenia 1500 miejsc pracy, a według badań sondażowych
przeprowadzanych w sołectwach około 1000.
Drugi to niska efektywność rolnictwa chociaż nieco lepsza niż średnio w Małopolsce.
Niska efektywność rolnictwa spowodowana jest małą skalą produkcji wynikającą z
rozdrobnienia gospodarstw oraz ich dużego przeciążenia zbędną siłą roboczą. W
gminie Trzciana na 100 ha użytków ych pracuje 74 osoby. Przy ich ograniczeniu do
wskaźników krajowych okazuje się że 52 osoby/ 100 ha UR jest zbędne, czyli
niepotrzebnie obciąża gospodarstwa rolne swą siłą roboczą. Inne, nie mniej ważne
problemy gminy stanowiące barierę rozwojową to:
- brak instytucji lokalnych wspierających rozwój gospodarczy i społeczny
/stowarzyszenia, grupy producenckie i zrzeszenia branżowe producentów rolnych, kluby
przedsiębiorców, organizacje młodzieżowe itp./, słabe przystosowanie mieszkańców do
funkcjonowania w warunkach demokracji i gospodarki rynkowej.
Główne działania gminy
powinny być zorientowane na rozwiązanie wyżej wymienionych problemów głównie
poprzez:
- rozwój drobnej i średniej przedsiębiorczości w sferze pozarolniczej i
okołorołniczej ze szczególnym uwzględnieniem przetwórstwa rolno-spożywczego,
turystyki oraz agroturystyki;
- modernizację rolnictwa poprzez zwiększenie powierzchni upraw roślin warzywniczych
oraz sadowniczych przeznaczonych m.in. na nieodległy i chłonny rynek krakowski oraz na
tworzący się ny rynek turystyczny. Budowa i organizacja rynku rolnego.
- rozwój wytwórczości produktów lokalnych (w tym
rolniczych) identyfikujących się z gminą Trzciana np. markowe i regionalne produkty i
usługi;
- rozwój i doskonalenie infrastruktury społecznej i
technicznej celem podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej gminy;
- ochronę i pielęgnację środowiska naturalnego oraz bogatego dziedzictwa historycznego
i przyrodniczego, podkreślającego tożsamość i odrębność kulturową gminy nsywną
promocję gminy.
WIZJA GMINY TRZCIANA
Gmina Trzciana - rozwinięta gospodarczo, atrakcyjna
turystycznie, czysta ekologicznie, zasobna ekonomicznie dzięki: wyspecjalizowanej
produkcji warzywniczej przemysłowi rolno-spożywczemu, wytwórczości oraz turystyce,
wykształconym mieszkańcom i ich przedsiębiorczości; przyjazna dla mieszkańców,
inwestorów i gości.
Kierunki rozwoju gminy
Trzciana
Przedsiębiorczość - tworzenie miejsc pracy
Cele strategiczne:
1. Wspomaganie rozwoju drobnej przedsiębiorczości oraz tworzenie warunków do
powstawania nowych miejsc pracy.
2. Pozyskiwanie inwestorów strategicznych oraz środków finansowych dla
społeczno-gospodarczego rozwoju gminy i wspieranie już istniejących jednostek
gospodarczych.
3. Aktywizacja, integracja i wspomaganie przedsiębiorczości mieszkańców.
Rolnictwo, leśnictwo, przetwórstwo
Cele strategiczne:
1. Zalesianie nieużytków i racjonalna gospodarka na użytkach leśnych.
2. Poprawa konkurencyjności rolnictwa i dostosowanie go do wymagań rynki
3. Rozwój przetwórstwa rolno-spożywczego w oparciu o lokalną bazę surowcową.
4. Restrukturyzacja rolnictwa i poprawa stanu struktury agrarnej.
Turystyka
Cele strategiczne:
1. Tworzenie infrastruktury turystycznej oraz warunków dla rozwoju wypoczynku i
rekreacji.
2. Marketing turystyczny gminy.
Oświata, kultura, sport
Cele strategiczne:
1. Ochrona regionalizmu lokalnego oraz ochrona dziedzictwa kulturalnego gminy.
2. Podnoszenie poziomu intelektualnego oraz wykształcenia młodzieży i dorosłych.
3. Ożywienie oraz rozwój aktywnych form działalności kulturalnej i sportowej.
Ochrona środowiska, proekologiczna gospodarka przestrzenna
Cele strategiczne:
1. Regulacja oraz zagospodarowanie rzek i potoków.
2. Budowa infrastruktury technicznej w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i odpadowej.
3. Estetyzacja gminy oraz ochrona wiejskości krajobrazu i dziedzictwa przyrodniczego.
Infrastruktura techniczna i społeczna
Cele strategiczne:
1. Doskonalenie usług socjalno-bytowych celem poprawy standardu życia mieszkańców oraz
podniesienia atrakcyjności gminy.
2. Wspieranie rozwoju organizacji społecznych i młodzieżowych, związków producenckich
a także infrastruktury społecznej i rynkowej.
|